HELLIGTREKONGERSFESTEN
13. DAG JUL
Foto: Jon-Ivar Fjeld
I Hølen – hvor jeg bor – samles innbyggerne
hvert år for å feire HELLIGTREKONGERS-DAG og markere at julen er over
for denne gang. Vi møter frem på torvet utkledd som hyrder, sauer, kameler
og ørkenvandrere. Det store juletreet slukkes – istedet tennes fakler
og levende lys. I flokk og følge, med basuner og trompeter – og med en
stjernebærer i spissen – vandrer vi så i munter prosesjon omkring i landsbyen
og avlegger et besøk hos hver av De tre kongene. Her – i deres midlertidige
leire på tun og gårdsplasser – vanker det både varm gløgg og annet godt...
Hva er det egentlig for en dag vi feirer?
Den 6. januar er den trettende dag etter 1. juledag. Vi kaller den trettende-dagen
eller Helligtrekongersdag. Denne dagen er julen i følge gammel tradisjon
over. Enkelte holder riktignok på tyvende-dagen som endepunkt for julefeiringen.
Antagelig fordi det alltid er noen som ikke vil gi seg og ikke vil innse
at en fest er slutt. Men nok om det. For hva er det med 6. januar som
gjør den til en slik merkedag? Jo, først og fremst så var det faktisk
denne datoen som i de første århundrene markerte dagen for Jesu fødsel!
ÅPENBARING OG VIN-UNDER
Epiphania kalles dagen, det er gresk og betyr "tilsynekomst" eller "åpenbaring"
. Det er den eldste av alle kristne festdager og den ble feiret til minne
ikke bare om Jesu fødsel, men også om hans dåp i elven Jordan, da han
åpenbarte seg som Guds sønn. Og siden dette er en sydlandsk fest benyttet
man selvfølgelig også anledningen til å feire vin-underet, Jesu første
mirakel: da han gjorde vann til vin i bryllupet i Kana. Og festen utviklet
seg snart til storslåtte begivenheter med lys og opptog.
JULEN BLIR KUPPET!
Derfor kom det som et sjokk da biskopen av Roma i første halvdel av 300-tallet
plutselig - og i et anfall av maktsyke - brøt med all god tradisjon og
gjorde 25. desember til fest for Jesu fødselsdag. At det førte til strid
mellom kirkene i øst og vest er mildt sagt. De østlige kirkene ville slett
ikke ha noen ny julaften. Det måtte press til. Og sikkert både kniver
og andre overtalelseskunster. Blant de mest gjenstridige var menigheten
i Jerusalem som først rundt år 450 godtok den 25. desember som Jesu fødselsdag.
Og i Armenia har man aldri gått med på noe som helst ...
Men stort sett ble striden løst med et kompromiss: De østlige kirkene
godtok 25. desember som fødselsdag, men opprettholdt 6. januar som Epifania
- eller : Kristi Åpenbaringsdag. Og idag - i den katolske verden - er
denne dagen en like stor fest som første juledag. I land som Spania og
Italia og i hele Latinamerika er den fortsatt barnas gavedag i julen.
Og naturligvis er det som regel De tre hellige konger som kommer med gavene.
Kvelden før trettendedagen er det store Helligtrekongersopptog i gatene
- og barna lar skoene sine stå igjen i vinduer eller på verandaen natten
over. Om morgenen ligger det frukt, gotterier og gaver i skoene - og familien
samles til helligtrekongerslunsj og utveksler hodepinetabeletter ved middagstid.
FOLKELIG FEST OG GLEDESDREPERE
Men lutheranere liker ikke helgendyrkelse. Så etter reformasjonen ble
trettendagfeiringen dempet i det protestantiske Europa. Likevel var den
til inntil for et par hundre år siden en stor norsk festdag. Hos oss spilte
nemlig også et annet forhold inn: i vanlig folks tankegang var dagen også
på en annen måte "den gamle juledagen". Da man i år 1700 innførte den
gregorianske kalenderformen i Kongeriket Danmark-Norge, måtte man nemlig
hoppe over en del dager for å komme ajour. Altså falt dagene mellom 19.
februar og 1. mars bort dette året, men skepsisen blant tradisjonstro
bønder var stor. De mente man hadde jukset med kalenderen og at julen
dermed var havnet på feil sted. I deres øyne ble helgen rundt Helligtrekongersdag
til "Den gamle juledagen" - og den ble feiret med drikkelag og fest -
nærmest som en gjentagelse av det man gjorde på "den nye" julaften, bare
i mer muntre former- for å si det mildt. Men dette falt naturligvis styresmaktene
tungt for brystet. Folkelig morro og sivil ulydighet har sjelden blitt
godtatt her i landet. Ved en kongelig kirkereform i 1770 ble det derfor
bestemt at 6. januar riktignok fortsatt skulle få lov til å hete Helligtrekongersdag,
men dagen skulle ikke lenger gjelde som helligdag. Og gledesdreperne seiret.
Idag er Helligtrekongersdag nær forsvunnet som høytidsdag her hjemme.
MEN - HVEM ER DE TRE KONGENE?
For det første har Den katolske kirken aldri gjort dem til hellige. Aldri
opphøyet dem til helgener. For man visste jo ikke noe særlig om dem -
i hvert fall ikke i begynnelsen...
Vi kan lese om dem i Matteus-evangeliet 2. kapitel vers 1-12. Dette er
det eneste sted i Bibelen hvor episoden er omtalt, og det fremgår ikke
en gang at mennene er konger. Heller ikke nevnes deres antall eller deres
navn. I de eldste bibeloversettelser kalles de "magere", et ord som kan
settes i forbindelse med magi og vel best kan oversettes med trollmenn.
Nyere bibeloversettelser kaller dem derfor "noen vismenn fra Østerland",
men fremdeles uten å presisere antallet. Man begynte derfor snart å spekulere
over hvor mange det kunne ha vært og man kom til tallet tolv. Tolv var
Israels stammer, tolv apostler, tolv dyrekretsens tegn, tolv årets måneder,
urskivens timer. Tolv var et brukbart tall og man bestemte seg for det.
TOLV ASTROLOGER BLIR TIL TRE KONGER
På 200-tallet fant kirkefaderen Tertullian ut at disse østerlandske astrologer
måtte være konger, i det han henviser til Salmenes bok, hvor det i den
72. salme står at det skal frembæres gaver til Guds folks konge (dvs til
Messias) Sitat: "Konger fra Tarsis og fjerne kyster skal sende skatt til
ham. Kongene av Saba og Seba skal komme med sine gaver". Så det er klart.
Det var konger de var. Tolv konger. Nei - sa den lærde Origines, som også
levde på 200-tallet - for i følge Matteus så var de gavene mennene kom
med av tre slag: gull, røkelse og myrra. Og da var det kanskje nærliggende
å tenke seg at én overrakte gullet, én røkelsen og én myrraen. Og det
ble jo ikke mer enn tre. Greit. Så forandret man tallet. Fra tolv til
tre.
KASPAR, MELKIOR OG BALTHAZAR
Myrra - for dem som ikke vet det - er forøvrig en velluktende balsam,
laget av harpiksen til lavtvoksende kamfertrær. Ble brukt til balsamering
av lik, men var også popuær som medisin, parfyme og vellukt til klær.
Og nettopp myrraen skulle bli viktig når det gjaldt å bestemme hvor disse
tre kongene kom fra. Bibelteksten sier at de kom fra Østerland. Mange
tenker derfor at de kom fra Persia. Men i Persia finnes ikke myrra. Det
gjør det derimot i Arabia og i Etiopia. Og for å skape litt variasjon
lot man følgelig giveren av myrra komme nettopp fra Etiopia. Derfor avbildes
han også som neger. De fleste mener dette er Kaspar. Men noen få heller
til at det kanskje er Baltazar. For nå hadde de også navn, og navnene
sine fikk de på 500-tallet. På en mosaikk i en kirke i Ravenna som ble
bygget rundt 560 kan vi se at de tre navnene er risset inn: Kaspar, Melkior
og Baltazar.
OG FORAN GÅR ALLTID EN STJERNEBÆRER
På 900 tallet begynte kirken for alvor å feire dem. En feiring som utviklet
seg til hele religiøse skuespill. Messen helligtrekongersdag - stjernemessen
- formet seg som et dramatisk opptog, hvor prestene kledte seg i farverike
drakter og agerte de tre vise menn med hele deres følge. Høytidelig syngende
gikk de opp kirkegulvet, opp til julekrybben, hvor de kastet seg på kne
og frembar sine offergaver. Stjernemessen ble en av årets store tildragelser
i kirkene, og i land hvor klimaet tillot det - ikke minst i Italia - flyttet
man hele det festlige arrangementet utendørs. Inspirert av de kirkelige
prosesjoner begynte folk selv på 1300 og 1400-tallet å lage sine egne
opptog. Ofte gikk man rundt fra hus til hus og hvert sted sang og spilte
man historien om de tre vise menn. Og i spissen for opptoget hadde man
alltid en stjerne av papir med lys i. Disse opptog ble uhyre populære.
Det finnes beretninger fra våre naboland helt inn i dette århundre. Men
opptogene synes etterhvert å ha veket for Lucia og vanlige julebukker...
KNOKLER OG BENSTUMPER
Det har altså vært svære greier dette med De tre kongene - og særlig fikk
dyrkelsen av dem et oppsving fra og med året 1164, da relikviene - deres
hellig knokler og benstumper - ble overført fra Milano til Køln.
Knokler? Benstumper? Joda. Det hadde seg slik. Og da må vi hoppe et par
hundre år tilbake igjen. Til den mest geskjeftige kvinne i kirkehistorien.
Hun het Helena - St.Helena - øya hvor Napoleon døde er oppkalt etter henne.
Helena var mor til keiser Konstantin den store - han som gjorde kristendommen
til statsreligion i romerriket. Ingen har funnet og samlet flere relikvier
enn Helena. Og på de mest forunderlige måter. I året 326 valfartet hun
(80 år gammel!) til Jerusalem - en by som på den tid var i ruiner og nærmest
jevnet med jorden, og hvor ingen lenger visste opp/ned på noen ting. Men
Helena fant - ikke bare Golgata, hun fant Jesu kors, hun fant naglene,
tornekronen, Jesu grav og Jesu kjortel.... Merkeligst av alle funn - og
det sier ikke så lite - er imidlertid det funn Helena gjorde da hun overnattet
i den lille greske byen Seve på vei hjem fra Palestina. For her - i en
fellesgrav - fant hun levningene av De hellige tre konger. Fellesgrav?
Seve? Jo. det har seg slik: Som vi vet fikk kongene en drøm / en åpenbaring
som gjorde at de ikke stakk innom Herodes på veien tilbake, men dro til
sine hjemland ad andre veier. Greit nok. Men senere i livet ble de tre
grepet av en ubetvingelig lyst til å se hverandre igjen, treffes på ny
og minnes reisen til Betlehem. Og stedet de valgte som mimrested var nettopp
Seve. Det skal ha skjedd i år 54. Men under samværet ble de så grepet
at de alle døde. Saken var at på det tidspunkt var de jo også temmelig
gamle. Melkior var 116 år, Balthazar var 112 og Kaspar 109 år. Det at
de døde samtidig og ved denne anledning er forklaringen på at man også
ga dem et felles siste hvilested.
KEISEREN SOM HELLIG TYV
Knoklene deres havnet først i Sophia-kirken i Konstantinopel. Senere finner
vi dem i Eustorgiokirken i Milano. Men år 1162 sørget den tyske keiser
Fredrik Barbarossa for at relikviene "ble overgitt" til Köln. Dette er
den smukke omskrivning for at klenodiene uten videre ble tatt som krigsbytte.
Altså røvet. Etter den tids skikk var dette ingen dårlig handling, men
en ærefull dåd. Og for byen Köln kom nyerhvervelsen til å bety et enormt
oppsving, fordi pilegrimene nå søkte hit i store skarer. Man anså - uvisst
av hvilken grunn - de hellige tre kongers relikvier for å være kristenhetens
aller helligste klenodier! Det var derfor nødvendig å gi benrestene en
passende verdig innramming. Relikviene ble lagt i en sarkofaglignende
monter i et stort gyldent skrin. Og over dette ble Kølnerdomen bygget,
noe som begynte i 1248.
Siden er knoklene forblitt der, bortsett fra at noen få stumper i 1903
ble levert tilbake til Milano som "takk for lånet".
I godt og vel 500 år fortsatte pilgrimsferdene til Köln. Men på 16- og
17.hundretallet utviklet de seg etterhvert mer og mer til organiserte
gledsopptog og muntre fellesreiser. Fra og med 13. oktober 1775 ble de
rett og slett forbudt - pilgrimene var blitt altfor løsslupne.
[ARTIKLER OG FOREDRAG]
|