Takk og pris! (Ved kritikerprisens 50-års-jubileum 23. mars 2000) Jeg er blitt bedt om å si litt om kritikerprisens betydning for forfatteren. Og det skal jeg gjøre. Men først skal jeg si noe annet: Å skrive en bok det er det mest merkelige og magiske jeg vet. Bilder og tanker renner ned i hånden og blir til små, svarte prikker og streker! Bokstaver kaller vi dem. Og disse sitter leseren siden helt alvorlig og stirrer på og prøver å oversette tilbake til tanker og bilder. For det er først silt gjennom øyet og i vårt eget hode at bokstavene blir til noe annet enn muselort på hvitt papir. Derfor: For at det skal bli en god bok, trengs det ikke bare en god forfatter, det trengs også en god og meddiktende leser. Ord særlig det skrevne ord krever at man er aktiv, at man dikter med. En bok er et samarbeid mellom forfatter og leser. Sagt på ungdomsspråket: kjemien må stemme. Vi må være en slags åndelige fettere og kusiner. (Her gjelder det for bokhandleren og for kritikeren å opptre som en slags frelsesarmeofiser, i betydningen hjelpe folk å finne åndelige slektninger, kanskje slektninger de ikke en gang visste de hadde!) For boken lever jo egentlig bare når den leses. Vi kan minnes den, tenke på den. Men lever... gjør den bare når noen virkelig tar den i hendene, blar i den og leser. Resten av tiden hviler boken. Står i hyllen og venter... Og dessuten og det bør vi aldri glemme: det er like mange versjoner av en bok, som det er lesere av den. For alle er vi litt forskjellige. Og hver enkelt vrir den naturligvis litt på sin måte. Så når to mennesker diskuterer en bok de har lest, så er det faktisk ikke sikkert at det er den samme boken de snakker om. Eller rettere sagt: det er helt sikkert ikke den samme. Akkurat så merkelig er det. Og hadde det vært det minste annerledes, ville vi for eksempel ikke hatt noe fag som het litteraturvitenskap og mange som sitter her ville vært uten arbeid. Hva betyr kritikerprisen for en forfatter? Som de fleste av dere sikkert husker, hadde vi i en kort periode på syttitallet et alternativ kritikerlag kritikerlaget av 74 og en alternativ kritikerpris. Denne prisen ble bare utdelt én gang - i 75 - og gikk da til den dansk/norske forfatteren Kaj Fogg for romanen "Padden som ikke forsto et kvekk" (utgitt på Eget og Andres forlag). Jeg tillater meg å sitere et avsnitt fra den takketalen som Fogg holdt ved prisoverrekkelsen på hotell Norum: "Hvem setter ikke pris på rosende omtale og pene ord?" sier Fogg "Det er en alminnelig menneskelig svakhet det der vi vil så gjerne at flest mulig helst alle skal like oss. Det ville være dumt av meg om jeg påsto at jeg var så forbasket enestående at jeg ikke delte denne svakheten med alle dere andre For å si det som det er: jeg vil gjerne at dere skal mene at jeg er flink lur og spennende og klok. Vår Herre har heldigvis skapt kaloriene, og slik reddet meg fra enda mer forfengelige ønsker. Men som dere forstår, medfører det at mitt forhold til anmeldelser og kritikere blir ganske primitivt. Hvis noen skryter av meg, maler jeg som en katt. Hvis noen rakker ned på meg, knurrer jeg. Sånn er det med den saken. Og slik omtrent tror jeg de fleste forfattere leser aviskritikker. Vi nøyer oss med i vår forfengelighet å bite merke i om kritikeren likte eller ikke likte boken. Og dette gjøres deretter raskt og irrasjonelt om til et jeg-du-forhold. Hvis anmeldelsen er positiv, tenker forfatteren hyggelige, vennlige tanker om anmelderen. (Han liker meg, derfor liker jeg ham, også). Hvis anmelderen er negativ, tenker forfatteren dystre, mørke tanker. (Han liker meg ikke, derfor liker jeg ikke ham heller.) I et lite land som Norge i et så oversiktelig kulturlandskap kan derfor slike jeg-du-forhold føre til den rene baluba fra tid til annen. Med baluba menes her såkalt litteraturdebatt i dertil egnede aviser. Særlig balubant blir det når en anmelder samtidig er forfatter. Det er nemlig et underlig og beklagelig faktum. Men flere og flere av våre forfattere finner det tydeligvis nødvendig å tjene til melk og brød ved å skrive anmeldelser av hverandre. Jeg minner i den anledning om at ordet "anmeldelse" egentlig hører hjemme i politispråket. Og følger vi assosiasjonen videre inn i rettsvesenet... burde ikke da en norsk forfatter erklæres som inhabil. Hvordan ville det virke om for eksempel teaterinstruktører begynte å anmelde hverandres forestillinger? Eller om folk i TV begynte å anmelder hverandres programmer?" (sitat slutt) Men vi tar et sitat til, litt lenger ute i det som faktisk er oppriktig ment som en takketale, selv om det hittil ikke har lignet på en... (Sitat:) "Mitt eget problem sier Fogg mitt eget problem når det gjelder aviskritikk er nemlig: Hvordan skal jeg best beskytte meg mot den? Den negative er enkel nok. Den har jeg lært meg til ikke å lese. Jeg er ingen masochist. Jeg har ikke bedt om å bli skjelt ut. Og her kommer det et villt fremmed menneske og virkelig leser meg teksten braser rett inn på kjøkkenet tidlig om morgenen forkledd som en avis, og forteller meg før frokost at alt det jeg har drevet med de siste to årene bare er noe åndsforlatt sludder. Jeg vet ikke hvor høflige dere er, men personlig føler jegh ingen trang til å høre på sånt. Det betyr ikke at jeg ikke er mottagelig for gode råd (jeg hører gjerne på gode råd, fra venner og folk som vil meg vel), men jeg tror ikke en avis er rette stedet for å gi forfattere råd og veiledning. Jeg tror heller ikke det er anmelderiets hensikt. En anmeldelse er for publikum ikke for meg. Slik prøver jeg å se det. Men uansett er det adskillig vanskeligere å forholde seg nøktern og edruelig overfor de positive anmeldelsene alle godordene. Jeg synes de er de verste. For det er jo så fordømt fristende å ta dem til seg, hvile på dem, rulle seg rundt i dem. Jeg prøver jeg prøver å gi faen i de gode anmeldelsene også. For de er langt farligere enn de negative. For som jeg sa: Vi vil jo så gjerne at folk skal like oss. Og vi kan bli fristet til å skjele til det vi vet slår an... det folk vil ha gjøre om igjen og om igjen det vi vet man vil rose oss for og slik ende som litterære sjokoladeautomater. Men er det noe jeg tror på, så er det at forfattere må forsøke å la være å skjele. De må skrive det de selv føler er riktig, og de må skrive det slik de føler det skal skrives. Man må så langt det er mulig forsøke å være en personlig stemme. For det er vel det litteraturen egentlig burde være: menneskelige stemmer fra alle tider og alle steder. Det er dette som gjør et hvert bibliotek til den rene tidsmaskin." (sitat slutt) Så langt Kaj Fogg. Som naturligvis i løpet
av talen også gir uttrykk for at han er veldig takknemlig, og som
etter min mening tross alt har mye fornuftig å komme
med. Til tross for sin trang til overdrivelser og spissformuleringer.
Her skiller vi oss nok en god del fra hverandre, Fogg og jeg. Nok om det.
Og farvel til Kaj Fogg.
|