Marthe Berger Walthinsen, Einar Stenseng og Marie Sjøvold har bedt meg si litt ved åpningen av utstillingen deres. Og det gjør jeg naturligvis gjerne, bare jeg slipper å tolke eller forklare noe som helst. Jeg vil istedet snakke om tilsynelatende helt andre ting. Sånn som jeg gjerne pleier. Jeg leker og nå er jeg helt personlig jeg leker at alt mennesker
gjennom årtusene har frembragt av musikk, kunst og litteratur, alle
tanker og ideer, finnes på et stort imaginært roteloft. Døren
står åpen for alle. Hadde den vært låst, ville
jeg brutt meg inn. For her går jeg omkring så ofte jeg kan.
Uten dette loftet kunne jeg aldri ha skrevet. Jeg lytter. Jeg fotograferer
og tar avstøpninger, noterer, skriver av. Snur og vender. Leter
etter fragmenter jeg har bruk for biter som passer sammen med de bitene
jeg har i mitt eget hode. Og jeg føler ikke at jeg hverken låner
eller stjeler. Jeg betrakter alt som mitt eget. Eller rettere sagt: som
vårt. De tre kunstnerne vi møter her i kveld er forskjellige i uttryksform, men har gått sammen om et felles prosjekt. De tar utgangspunkt i den klassiske myten om Minotauros, monsteret som var halvt menneske, halvt okse og som ble stengt inne i en labyrint på Kreta. Trenger vi en kort repetering? Kongen og dronningen heter Minos og Pasifae. Dronning Pasifae forelsker seg i en snøhvit tyr en villokse. Og Daidalos den mest oppfinnsomme av alle gamle grekere lager en ku av tre, som Pasifae kan klatre inn og så snedig konstruert er den at det blir mulig å gjennomføre et slags samleie i hvert fall nok til at hun blir med barn. Og føder et misfoster med oksehode. Kong Minos befaler Daidalos å bygge en labyrint. Her settes monsteret i fangenskap. For labyrinten er slik at ingen greier å finne ut av den. Bortsett fra Daidalos naturligvis. For han blir også satt i fangenskap her, sammen med sin sønn Ikaros. Og Daidalos får laget vinger av fjær, festet med bivoks og sammen flyr de sin vei, far og sønn. Daidalos flyr jevnt og rolig, og kommer frem dit han har tenkt seg. Sønnen Ikaros er en rotekopp som ikke gidder å høre på faren sin, så han detter ned og drukner.. Ikaros gjorde ikke noe annet enn å ta på seg de vingene en annen hadde laget for ham, gi blaffen i alle gode råd og deretter drukne i havet. Likevel er han blitt feiret opp gjennom tidene. Mens Daidalos er blitt glemt. Ettertiden har glemt han som lykkes. Han som virkelig greide å fly. Sånn kan det gå. Men tilbake til labyrinten: Hit befaler Kong Minos at Athen hvert år skal sende 7 unge menn og 7 unge piker for den gang var det Kreta og kongen i Knossos som hersket over denne del av verden. Ungdommene jages inn i labyrinten, hvor Minotauros venter på å få spise dem. Slik går mange år, helt til helten Theseus gjør sin entré. Han hugger hodet av oksemannen, og fordi han kvelden i forveien sjekket opp kong Minos yngste datter Ariadne har han med seg et stort garnnøste, og når han skal ut igjen er det bare å følge denne Ariadnes tråd. Kveldens tre kunstnere tar som sagt utgangspunkt i denne myten,
men assosierer fritt omkring den slik det er meningen at vi skal gjøre
med alle gamle myter og eventyr. For myter og eventyr kan aldri bli uaktuelle.
De handler ikke bare om "den gang" og "den tid". De kan like gjerne fortelle
om "hver gang" og "all tid". Men hver generasjon må erobre dem på
nytt. Fortelle dem om igjen. På sin måte. Holde dem opp mot
lyset fra sin egen hverdag. Det er spesielt morsomt for meg å være tilstede her. Siden jeg selv for 25 år siden har skrevet en roman om Minotauros. Og det er og det er jeg stolt over å kunne si nettopp denne romanen som har vært springbrettet for kveldens tre kunstnere, vært den trampolinen de har latt sine egne tanker og ideer hoppe og sprette på. I romanen er det Minotauros som er "helten", den misforståtte og forfulgte, ensomme skapningen. Kort sitat: (137) "Det er oksen i meg som nøler. Den er mild. Vil aldri
noe vondt. Stritter i mot. Okser er milde og sterke. Ofte har jeg kjent
hvordan den stanger i meg. Men mennesket har alltid seiret. Oksen i meg
er stolt. Men mennesket vil leve. Selv som rotte
Det er vel egentlig vår tragiske skjebne som art, at vi
har fjernet oss så langt fra de andre dyrene at vi snart ikke kjenner
hverken dem eller oss selv. Derfor er det nærmest patetisk å
se mennesker som står med ansiktet vendt mot stjernene og lurer
på om det finnes noe liv der ute, eller om vi er helt alene i universet.
Hvis disse menneskene ikke hadde hatt nesa til værs, men sett seg
litt om der de sto, ville de oppdaget at vi bor på en klode som
yrer av liv hvis vi bare gidder å ta kontakt. Og vi er
jo også så veldig like alle vi som lever her på jorden,
sammenligner man DNA til den minste frosk og mus med oss såkalte
høyerestående vesener, vil man se at det knapt er noen forskjell
i det hele tatt. Pawneehøvdingen Letakots-Lesa (Ørnehøvding), sa
det slik en gang sent på 1800-tallet: (pawnee var prærieindianere) For de nordamerikanske indianere er mennesket innvevet i naturen. Vind,
regn, storm og torden er noen av de måtene maktene snakker til oss
på. Fordi alt har det samme guddommelige opphav, er det ikke noen
virkelig forskjell mellom dyr og mennesker. Dette er viktig å merke
seg, fordi det står i slik kontrast til vårt eget jødisk-kristne
(og greske) verdensbilde. For en indianer er ikke dyr laverestående
skapninger, de er bare annerledes enn ham selv og de er bærere
av krefter og egenskaper han ikke har, men skulle ønske han hadde
tilgang til. Derfor kan han føle og ønske et særlig
slektskap til et bestemt dyr eller en fugl, som for eksempel ørn,
bøffel, bever eller bjørn. Hvis et menneske har beveren
som sitt totem, sitt "hjelpedyr", er han så knyttet
til dyret at det på en måte blir hans annet jeg. Han får
del i dyrets kraft og han setter sin ære i å kjenne
dets vesen og adferd ut og inn. De to skal stå sammen i tykt og
tynt. Og totemdyret må naturligvis ikke drepes eller spises med
mindre man er i virkelig nød. Men nå har jeg snakket mer enn lenge nok om tilsynelatede helt andre ting. Så derfor: Velkommen til en annerledes utstilling. |