Junibrev fra Hølen
Junibrev fra Hølen
Mange mener at verden går fremover. Dem om det. Vi som av og til
drøfter slike ting her i Hølen, vi tror ikke verden går
hverken fremover eller bakover - vi tror tvert i mot at den har gått
seg bort, slik at det av og til kan være vrient å vite hvor
noe er og hva man skal gjøre med dette og hint.
Jeg mener ikke at alt var bedre før.
Slett ikke. Men NOE var i hvert fall bedre. Muligheten for å oppnå
menneskelige kontakt, for eksempel. Og her tenker jeg naturligvis spesielt
på Telenor og Postverket.
Hvor mange av oss har vel ikke stønnet
oppgitt over automatstemmen til nummeropplysningen? Og forleden var det
noen tall på telefonregningen jeg gjerne ville ha forklart. Men
gudbedre! Si ja eller nei, sa robotstemmen og ba meg velge og velge. Og
jeg sa ja og nei i ørten forskjellige og etter min mening ganske
lure kombinasjoner. Men aldri kom jeg i nærheten av en emnegruppe
som kunne minne om noe jeg hadde et forhold til. Derimot fikk jeg åtte
ganger - og uten å ha bedt om det - sjekket hastigheten på
bredbåndet mitt, og jeg fikk enda flere ganger vite at den regningen
jeg holdt i hånden og som jeg altså hadde ett enkelt og greit
spørsmål om, ikke var betalt ennå - og akkurat det
visste jeg jo.
Til slutt ga jeg opp. Det hele var omtrent
like vanskelig som å bestille en flybillett på nettet hos
SAS. Det vil si: komplett umulig.
Samme dag hadde jeg også noe å
spørre Postverket om. Derfor ville jeg gjerne snakke med postkontoret
i Vestby, som er mitt nærmeste postkontor (ti kilometer unna). Men
det fikk jeg ikke lov til, må vite. Posten har bare ett eneste nummer
nå for tiden og de som tar telefonen der tror at de kan svare på
alt mulig. Men det kan dere vel ikke? sa jeg. Jo, sa damen, det kan vi,
og hva gjelder det?
Jeg vil gjerne vite om en som heter Frederik
er til stede på Vestby postkontor i dag, sa jeg.
Slikt kan jeg da umulig vite, sa oraklet.
Nettopp, sa jeg. Og derfor vil jeg gjerne
ringe dit og spørre.
Det går ikke, sa damen.
Har alle postkontor fått hemmelig
nummer? spurte jeg.
Vi har valgt ett felles nummer for at det
skal bli lettere for kunden, sa damen. (Det svarte hun faktisk! Helt sant!)
Men hva med Frederik? sa jeg. Blir jeg nødt
til å kjøre de ti kilometrene fra Hølen til Vestby
bare for å se etter om han er der?
Det svarte hun ikke direkte på, og
så sa vi litt av hvert begge to, og deretter avsluttet vi samtalen
på en uvennlig måte.
Til de av dere som virkelig er interessert,
kan jeg betro at Fredrik ikke var i Vestby den dagen, han var i Ski, som
ligger enda et par mil unna. Men det er jo alltid moro å kjøre
bil og noe skal en ha og drive med.
Men altså, i gamle dager, dvs. for
ikke så lenge siden, gikk det faktisk an å snakke med hvilket
som helst postkontor i hele landet. Og i Telenor hadde de levende mennesker
som tok telefonen og spurte hva de kunne hjelpe oss med.
Så det er klart noe var bedre før.
Snart går det ikke an å snakke
med ligningsvesenet heller. I hvert fall ikke på mine kanter. For
et par år siden ble nemlig Vestby ligningskontor lagt ned. Alt ble
overført til Ski, som liksom er det store gromstedet her i Follo-regionen.
Men snart - og dette har jeg hørt av et helt pålitelig menneske
som nærmest er i bransjen - snart skal omtrent alle ligningskontorer
på denne siden av fjorden, dvs. fra Halden og til Oslo, samles i
ett eneste følldigert kontor som skal ta vare på og granske
oss alle sammen på en gang.
Er det mulig? sa jeg, da jeg hørte
det. Dessuten er det vanskelig nok å gjøre rede for seg overfor
villt fremmede mennesker på Ski. Men snart må jeg altså
dra omtrent til Oslo hver gang jeg vil se en ligningsfunksjonær
i øynene?
Du må nok antagelig dra mye lenger,
sa min hjemmelsmann. For det blir naturligvis altfor mye å gjøre
for ett enkelt kontor, selv om det er aldri så stort. Derimot skal
det være mye ledig kapasitet i Nordland og Troms, så det ligger
i planene at mange selvangivelser vil bli sendt dit opp
Så da må jeg kanskje dra til
Mo i Rana neste gang jeg vil be om utsettelse eller prøve å
få satt ned forhåndsskatten? sa jeg.
Gudskjelov at vi har Norwegian, sa min venn.
Men sånn er det altså blitt. Før i tiden kunne vi
få hjelp i nærmiljøet, av noen som ofte kjente oss
og som kanskje til og med kunne gjette seg til hva vi egentlig ville spørre
om. I dag er vi overlatt til automater. Og til byråkrater som for
å spare og gjøre ting effektivt har fjernet seg så
mye fra det levende livet og fra landets vanlige innbyggere at de snart
ikke er synlige lenger.
Så visst var mye bedre før
i tiden.
Ikke sant?
Tilbake til 2006
|