Oktoberbrev fra Hølen Det handler om dyr denne gang. For av og til burde vi kanskje ta oss tid til å gruble litt over vårt merkelige og lett schizofrene forhold til andre arter. For eksempel: Hvorfor er et menneske mer verdt enn et dyr? Svaret er etter min mening slett ikke så opplagt som mange vil ha det til. I mange urbefolkninger finner vi en klart uttrykt respekt og ærbødighet
overfor dyr: De var her først, heter det. Dyrene er de eldste.
For de nordamerikanske indianere er mennesket innvevet i naturen. Vind, regn, storm og torden er noen av de måtene maktene snakker til oss på. Fordi alt har det samme guddommelige opphav, er det ikke noen virkelig forskjell mellom dyr og mennesker. Dette er viktig å merke seg, fordi det står i slik kontrast til vårt eget jødisk-kristne verdensbilde. For en indianer er ikke dyr laverestående skapninger, de er bare annerledes enn ham selv - og de er bærere av krefter og egenskaper han ikke har, men skulle ønske han hadde tilgang til. Derfor kan han føle - og ønske - et særlig slektskap til et bestemt dyr eller en fugl, som for eksempel ørn, bøffel, bever eller bjørn. Hvis et menneske har beveren som sitt totem, sitt "hjelpedyr", er han så knyttet til dyret at det på en måte blir hans annet jeg. Han får del i dyrets kraft - og han setter sin ære i å kjenne dets vesen og adferd ut og inn. De to skal stå sammen i tykt og tynt. Og totemdyret må naturligvis ikke drepes eller spises med mindre man er i virkelig nød. I vestlig kultur har man derimot - gjennom både greske filosofer, jødiske og kristne skriftlærde - forsøkt å hamre inn en helt annen holdning: Her er mennesket livets egentlige og ypperste mening, alt annet er bare tidligere (mislykkede?) og mindreverdige skapninger. Hos oss er dyrene uten sjel - derfor kan vi herje med dem som vi lyster, enten det er som arbeidsslaver, forsøkskaniner eller middagsmat. Vi mennesker er jordens herrefolk - utpekt av Vår Herre til å herske over alt som kryper, flyr og svømmer. Jesus selv var ingen dyrebeskytter, han heller. Se for eksempel historien
som fortelles i Markus 5: 1 - 14 . Jeg mener: Greit nok at han drev tusenvis
av demoner ut av den ulykkelige, besatte mannen, men hvorfor måtte
han straks sende dem videre - rett inn i en gjeng med uskyldige svin som
fredelig og tilfeldigvis ruslet omkring der i nærheten - en flokk
som nå i vill panikk ikke så noen annen utvei enn å
styrte seg utfor et stup, på tryne i sjøen - slik at de brakk
nakken og druknet, hver eneste en? Sagt på en annen måte:
Hvorfor var ikke Jesus glad i griser? Hvilken avstand er det vel ikke til det synet vi finner lenger øst
i verden - for eksempel i verdens eldste eventyrsamling, den buddhistiske
Jataka? Selve ordet betyr "det som har med fødsel å
gjøre" eller "fødselshistorie" - i vårt
tilfelle: en historie fra de tallrike eksistenser som Buddha gjennomlevde
før han endelig ble den han ble. Buddha mente nemlig at han kunne
huske sine tidligere liv, og han hentet gjerne frem farverike og dramatiske
hendelser fra dem, når han trengte å understreke et viktig
poeng i moral-læren. I fødselshistoriene er vi tilbake i
en tid hvor mennesker og dyr forstår hverandre og kan tale sammen.
|