Ingen grunn til panikk! Jeg er blitt bedt om å holde på i ca. 10 minutter. Lenger tid har vi ikke før Jorden skal gå under i farger og widescreen. Og at jeg står her med dette (viser et håndkle), burde ikke overraske noen. Da er det mer bekymringsverdig at så få av dere der ute i salen har tatt med dere et håndkle - selv om guideboken vår understreker at dette er den absolutt mest nyttige gjenstand en intergalaktisk haiker kan ha med seg. Så her er det mange som ikke har fulgt godt nok med, eller fått med seg det de burde. Kanskje de til og med ikke har oppdaget denne vesle boken ennå? "Håndkle," sier de og ser spørrende på hverandre. Her har Kagge forlag en jobb å gjøre! For egentlig er det jo det alt sammen handler om. Fortellingen "Hitchhikers Guide" - enten den kommer til oss som radioteater, tv-serie, tegneserie, bok, eller nå også som film - handler dypest sett om kommunikasjon, dvs. sviktende sådann. Eller mislykket. Jeg mener: Det at man vil lage en intergalaktisk gjennomkjøring akkurat der hvor Jorden ligger, er greit nok, men å legge ut tegningene og rivningsordren til offentlig gjennomsyn på Alfa Centauri og tro at jordmennesker dermed er blitt behørig varslet, da prøver man ikke en gang å kommunisere - og det nytter ikke å si at "ja, men delfinene tok jo hintet", for delfiner er langt mer utviklet og trenger ikke en gang å putte en fisk i øret for å forstå fremmede språk. Så der sviktet det. Og delfinene, som greide å stikke av like før det store smellet, hvorfor sa ikke de tydelig i fra, de som visste hva som skulle skje? Selv hevder de at de gjorde mange forsøk på å advare oss, men at når de prøvde å kommunisere ble dette stort sett bare oppfattet som morsomme forsøk på å leke med baller eller plystre etter mat - ja, var det så merkelig? Og hva med musene, som jo egentlig alltid har styrt denne kloden - i all hemmelighet, ja, som bent frem og i minst ti millioner år har brukt Jorden og menneskene som råmateriale til en organisk datamaskin: Hvorfor sa ikke de fra til oss? Musene mente kanskje at vi var for ubetydelige? Eller har vi å gjøre med et eksempel på en så dårlig valgt kommunikasjonsform at vi ikke en gang vet hva den gikk ut på? Og slik kan vi fortsette å spørre, og kanskje vil alle disse spørsmålene før eller siden smelte sammen til det store, Det Ultimate Spørsmål - det som vi alle sammen leter etter: nemlig meningen med Livet, Universet og alt mulig - det store ultimate spørsmål som vi lesere av guideboken kjenner svaret på, men som vi fremdeles leter etter det riktige spørsmålet til. For svaret er enkelt. Svaret er som kjent 42. Og hvis vi en gang virkelig forstår spørsmålet, vil vi også skjønne hva svaret betyr. Sånn er det bare. Men for ordens skyld: Kan jeg også gi et eksempel på en situasjon
hvor vi er vitne til god kommunikasjon - altså at noe uten tvil
når frem dit det for eksempel er ment å havne? Ja, og her
kommer eksemplet - men det er ikke fra boken: Og her er det kanskje på sin plass med en kort biografisk digresjon.
Slik at de som ikke en gang visste at det var naturlig å ha et håndkle
med seg i dag, i det minste kan få et visst bilde av opphavsmannen
til all den glade galskap vi snart skal få se på lerretet
her. En galskap som i følge Douglas Adams selv kom til ham mens
han lå fyllesyk i en blomstereng utenfor Innsbruck, hadde The Hitchhikers
guide to Europe som hodepute og ikke en sjel i nærheten som kunne
samtale mykt og vennlig på et språk han forsto. Det er klart
slikt blir det kunst av. Og selv om personene i fortellingen hans vandrer
i en krattskog av misforståelser og kortslutninger, så er
selve fortellingen beundringsverdig klar og tydelig - særlig når
man tar ugangspunktet i betraktning, og uansett hvilket medium fortellingen
filtreres gjennom: Først en radioserie (BBC 1978), siden en tv-serie
(også BBC) - og så bare ballet det på seg med flere
bøker på samme melkevei, et prosjekt forfatteren selv valgte
å kalle "en trilogi i fem deler". Men la meg til slutt få lov til å bli personlig, i betydningen
snakke litt utfra egne erfaringer
og bekjenne at jeg liker samarbeid,
fordi det tilfører så mange nye og spennende tilfeldigheter
til et stoff, derfor jobber jeg sammen med andre forfattere, jeg samarbeider
med illustratører, jeg har glede av det kollektive kaos vi opplever
i en tv-produksjon og den paranoide stemningen før en teaterpremiere.
Men når jeg er trett av å lage kompromisser, er det en glede
og en hvile å få lov til å vende tilbake til det skrevne
ord og velge akkurat de ordene jeg vil uten av noen bryr seg. Derfor tror
jeg at jeg aldri ville orket å jobbe i et reklame- eller markedsføringsbyrå
hvor kunder uten noen annen forutsetning enn - ja, ikke det en gang -
og med den største selvfølgelighet mener at det er de som
vet best, i hvert fall mye bedre enn den gjengen de har betalt for å
finne på for seg. Og egentlig er det vel på samme måte
i en avis. Her også sitter det et ufølsomt desken-monster
og forkorter og klipper i stykker og lager i fullstendig kommersiell ørske
helt andre overskrifter enn dem du har brukt halve kvelden på å
pønske ut. Så gudskjelov for boken. Snart den eneste virkelige
ego-trip som er mulig! Gudskjelov at Adams også skrev boken. Hva overdreven realisme kan føre til har Lewis Carrol - han med
Alice in Wonderland - gitt oss et godt eksempel på i en bok fra
1893: (sitat) For meg er fabelen/bildet/lignelsen sannere enn noen detaljert dokumentarskildring.
Og filmen vi snart skal få se gir følgelig et bedre virkelighetsbilde
enn dagens VG. Og likevel er det ikke til å legge skjul på
at jeg gruer meg. Om noen ganske få minutter skal ikke bare Jorden
gå under (den kloden som i guideboken inntil nylig sto oppført
med et eneste ord, nemlig ordet: Harmløs. Senere rettet til: Stort
sett harmløs), men verre enn som så: vi vil få se hva
som skjer når en av våre absolutte yndlingsbøker møter
den Uendelige Usannsynlighetskraften, dvs går gjennom en filmatisk
billedkvern. |