Biografiske opplysninger
Tor Åge Bringsværd (f. 1939 i Skien), forfatter og
dramatiker. Tidligere arbeidet i NRK/radio og forlag (Pax og Den Norske
Bokklubben), men forfatter på heltid fra og med debuten i 1967.
Bl.a. 13 romaner, 9 novellesamlinger, 9 essaysamlinger, 51 skuespill og
64 barnebøker. Dessuten vært redaktør for mer enn
femti antologier. Skriver like gjerne for barn og ungdom som for voksne.
Arbeidene hans er oversatt til 23 språk og teaterstykkene er oppført
i 14 land. For mange vil han dessuten være kjent fra sitt mangeårige
samarbeid med Jon Bing under forfatternavnet Bing & Bringsværd
gjorde de på seksti- og sytti-tallet science fiction anerkjent
som litterær uttrykksform i Norge.
Bringsværd har sittet i mange offentlige råd og utvalg, bl.a.:
Statens Manusutvalg for film, Statens teaterråd (19831990) og Norsk
Kulturråds faglige utvalg for dramatikk (19901994). Han har vært
styremedlem, bl.a. i Norske dramatikeres forbund (19701982), Nordisk
dramatikerunion (19701982), Norsk teaterunion (19761980), Svensk-norska
samarbetsfonden (19931995), Riksteatret (19941995). Dessuten har han
vært medlem av kunstnerisk råd ved Riksteatret (19801995)
og i årene 19901994 var han "Pate" (fadder) for Die Bonner Biennale
(Den europeiske teaterfestival i Bonn, Tyskland).
Etter å ha bodd flere år i Oslo, har han nå slått
seg ned i Hølen den lille hemmelige landsbyen i Vestby kommune.
Her bor han ved bredden av Såna sammen med kone, tenåringsdatter
og en hund (flatcoat retriever) som er urimelig glad i å bade (hvis
den ikke er opptatt med å velte papirkurver).
Priser
2005
NÆ-prisen (Nasse Nøffs ærespris)
2004
Kulturdepartementets spesialpris (for Mime-serien)
2003
Innstilt til Brageprisen for London (utgitt på Spartacus)
2001
Ord & Bilde-pris (til personer som på en særlig måte
har satt fokus på billedboken. Utdelt av Grafill, NBU og Biblioteksentralen
- nettverket for illustratører, forfattere og bibliotekarer)
2000
Ibsenprisen (utdelt av en jury med representanter for Kritikerlaget,
Norsk Dramaturgforum, Norsk teaterleder-Forening, Norsk Sceneinstruktørforening
og Skien Kommune)
1999
Thorleif Haugs minnepris (Det Norske Akademi for Sprog og Litteratur).
Riksmålsprisen for beste barnebok for Beowulf (illustrert
av Arne Samuelsen)
1998
Kulturdepartmentets pris for Beste fagbok for barn og ungdom for Noa.
Nasses stafettpinne
1997
Fortunas ærespris for barne-og ungdomsbøker.
Innstilt til Brageprisen for Noa (illustrert av Akin Düzakin)
1995
Departementets pris for beste fagbok for barn og ungdom for Den enøyde
Ærespris fra Norsk Amatørteaterråd / Innkjøpsfondet
for Ny Norsk Dramatikk
1994
Doublougprisen
Nominert til Spellemannsprisen i kategorien Beste Barneplate for Alice
lengter tilbake (komponist: Helge Iberg)
1993
Riksmålsprisen for Gobi: Min prins
Ole Brumm-prisen
Innstilt til Brageprisen for Ulvetid (illustrert av Fam Ekman)
1992
Innstilt til Brageprisen for Balder (illustrert av Hilde Kramer).
1990
Den nordiske hørespillprisen for Den himmelske stresskoffert
(Hørespillet er utgitt på Solum forlag i 1989)
1989
Departementets pris for beste billedbok for Ridder Thea og de to
dragene (illustrert av Judith Allan)
Innstilt til Nordisk Råds Litteraturpris for Gobi: Djevelens
skinn og ben
1987
Innstilt til Nordisk Råds Litteraturpris for Gobi: Djengis Khan
1986
Skolebibliotekarenes pris
Riksmålsprisen for beste barnebok for Den enøyde kongen
(illustrert av Finn Graff)
1985
Kritikerprisen for Gobi: Barndommens måne
Departementets pris for beste billedbok for En kjempe så stor
som hele verden (illustrert av Dagny Hald)
Sarpsborgprisen for Gobi: Barndommens måne
1982
Departementets pris for beste billedbok for Ruffen og Den flyvende
hollender (illustrert av Thore Hansen)
1980
Departementets pris for beste tegneserie 1980 for Paradox (sammen
med Jon Bing og Rune Johan Andersson). Serien gikk i Folkevett 1980-1981.
1979
Aschehougprisen
1978
Rivertonprisen for TV-serien Blindpassasjer (skrevet i samarbeid
med Jon Bing), manuskriptet er trykket i Bing & Bringsværd:
Marco Polos Nye Eventyr (Gyldendal 1980)
1975
Svensk Akademi For Science Fictions pris
Nominert til Spellemannsprisen i kategorien Beste
Barneplate for Det Blå Folket (komponist: Trygve Madsen)
1974
Gyldendals legat
Selvbiografiske notiser
I flere av Bringsværds bøker finnes det selvbiografiske
avsnitt av forskjellig lengde. Særlig gjelder dette Pustehull
(Gyldendal 1989), Det eventyrlige (Cappelen 1991) og Samtaler
med svart hund (Gyldendal 2003).
Nedenfor følger noen tilfeldige eksempler:
En gang for lenge siden bodde jeg i Skien
i et gammel, gult trehus
sammen med foreldrene mine og besteforeldrene mine. Mamma og pappa og
jeg bodde i annen etasje. Mormor og morfar og tante Else (og av og til
mormors søster) bodde i første. Vi hadde hverken bad eller
vaskemaskin eller kjøleskap eller støvsuger eller TV. Men
vi hadde en bøttedo hvor det var plass til to stykker ved siden
av hverandre. Og vi hadde et stort, mørkt vedskjul som bare for
noen år siden hadde vært stall, og fremdeles luktet hest.
Og vi hadde jordkjeller hvor det pilte mus og hvor jeg ikke torde hente
syltetøy eller poteter alene. Og vi hadde en liten bakgård
med vannstamp og tørkesnor, med syriner, ripsbusker og rabarbra,
et digert bjerketre og en høy vedstabel og mange kaninbur.
Faren min jobbet på brygga. Han hadde
et slags kontor i et stort, vindskjevt lagerskur, hvor det blåste
rett inn gjennom sprekker i veggen. Det hendte at jeg gikk med mat til
ham, lapskaus i et lite blikkspann, hvis han måtte jobbe overtid.
Han så båter komme og gå.
Og han drømte om å reise.
Ofte viste han meg fotografier fra de to
STORE reisene sine. En sykkeltur til Göteborg. Og en fottur til Gaustatoppen
som han og moren min tok like før de giftet seg.
Når han begynte å legge ut,
fikk han disse to turene til å virke som fantastiske ekspedisjoner
til fjerne himmelstrøk. Og jeg ville ikke blitt det minste forundret
over å høre at han hadde møtt løver i Bohuslän
eller kannibaler på Rjukan.
Det var også han som fortalte meg
om Roald Amundsen og Fridtjof Nansen. Noe som gjorde at jeg tidlig bestemte
meg for å bli oppdagelsesreisende. Jeg ville oppsøke det
ukjente, gå der hvor ingen før hadde satt sin fot, krysse
de hav ingen før hadde krysset, finne glemte daler og hemmelighetsfulle
øyer.
For å si det kort: Jeg ville se Göteborg
og Gaustatoppen før jeg døde.
Best likte jeg å høre om Marco Polo.
Han var en av de store heltene mine. Like
stor som Mandrake og Præriens sorte maske. Ja, kanskje enda større...
Og jeg ble med ham på reise.
Så ofte jeg hadde tid.
Og når jeg ikke hadde noen andre å
leke med.
Jeg visste godt at han egentlig levde for
700 år siden. Likevel kunne jeg leke at vi var sammen.
Og i leken var vi gutter,begge to. Av og
til var vi nesten like gamle, men som regel var han en slags eldre bror.
Her ser du meg med norsk genser og rød
topplue. Jeg ror en liten pram. Midt i gaten! For jeg er i Venezia ...
og i denne merkelige byen er det umulig å bruke vogner eller sykler.
Nesten alle gatene er av vann. Så den som vil noe sted, må
pent bruke båt!
Jeg synes folk kikker så rart på meg. Hei, har dere aldri
sett en pram før?
I Venezia er nesten alle båtene lange og slanke og har liksom en
fuglehals foran. De kaller dem gondoler. Og de bruker bare én åre...
"Marco! Skal du ut og leke?" Endelig kommer han i vinduet,
høyt der oppe. Et krøllete hode som nikker og smiler.
Vi ror omkring i Venezia Marco Polo og jeg. Vi vet begge to at dette
er den vakreste byen i verden. Venezia er som et eventyr, tenker jeg.
Full av hekser og prinsesser, sjørøvere med treben. Dverger
og kjemper. Og mennesker med masker
Her kan jeg bli bestandig! Her vil det alltid
være nye, spennende ting å oppleve!
Og likevel
drømmer Marco om å
reise bort.
Han vil være med faren og onkelen
sin. De er kjøpmenn. Men ikke sånne som bare står bak
disken i en butikk. Nei, Nicolo og Maffeo Polo drar til all verdens fjerne
land og selger det de har med seg og så bringer de nye, sjeldne
og kostbare varer med seg hjem igjen.
På en måte... forstår
jeg ham. Og jeg forteller Marco om morfaren min (han som jeg kalte Papen
og som bodde i første etasje hos oss hjemme i Skien). Papen var
handelsreisende i "finere dameundertøy", og ustanselig på
farten omkring i Øvre Telemark og begge Agder-fylkene. Han var
en av de svært få mennesker jeg visste om som hadde bil, en
stor brun Dodge som tok nesten hele gårdsplassen når han var
hjemme. Av og til fikk jeg lov til å være med ham. Bilen kunne
kjøre mer enn 50 km i timen! Og jeg husker små hotellrom
med vedovn i kroken, og kafeer hvor vi kjøpte vørterøl
og varme karbonadesmørbrød med speilegg.
"Hva er en bil for noe?" spør
Marco. For jeg har glemt at bilen ikke er oppfunnet ennå. Men når
jeg prøver å forklare ham det ... begynner han å le.
"Der kan du se!" sier han. "Alle som reiser har slike merkelig
historier å fortelle. Om mennesker med nebb og vinger, om drager
og sjøormer,om store fjell av diamanter og hva var det du kalte
den vognen som gikk av seg selv?"
utdrag fra Jeg var med Marco Polo (Damm 1993)
@
(Og her forlater vi denne boken. Men det stemmer nok at av alle de reise-eventyr
jeg hørte som liten, så var det ingen som grep meg sterkere
enn beretningen om Marco Polo. Jeg vet ikke riktig hvorfor. Kanskje fordi
han kom fra en by som var full av kanaler? I Skien hadde vi jo også
en kanal ja, til og med sluser
Mormor ble aldri trett av å fortelle
meg om hvordan den yngste broren hennes druknet der. Han var
slusevokter og ble klemt i hjel. (Jeg har forresten lommeuret hans hengende
på veggen i gangen inn til det største arbeidsrommet mitt.)
På vei til skolen måtte jeg krysse de første slusene
(der onkel Johan "gikk i fossen", som mormor pleide å
si), og ofte kom jeg for sent fordi sluseporten var oppe eller jeg ble
rett og slett stående og se på båtene
Første
gang jeg hørte om alle kanalene i Venezia, trodde jeg at byen var
proppfull av slike sluser som jeg kjente hjemmefra, og at Venezia derfor
måtte se ut som en veldig trapp, hvor båter klatret opp og
ned i ett kjør.)
@
Min første virkelig eventyrlige opplevelse (jeg var
fire år) var en diger julenissemaske med sølvskimrende skjegg.
Den hang over sengen min fra midten av desember og til slutten av januar,
og var mer virkelig enn Jesus. For det gikk an å føre samtaler
med den masken. Det var selvfølgelig mine foreldre som sto på
den andre siden av veggen og svarte med hese fistelstemmer. Og jeg må
ha vært et ganske pratsomt barn, for de var nødt til å
gå på skift for å få dette til å fungere.
Av og til, hvis jeg merket at nissen plutselig ble litt annerledes i stemmen,
svarte han at han hadde vondt i halsen eller var forkjølet. Min
nisse var ofte forkjølet. Men det var en forklaring jeg alltid
aksepterte. For selv var jeg det vi den gang kalte en "bronkittunge".
Det magiske og vidunderlige ved denne masken
var at det ikke bare var en vanlig maske eller en eller annen tilfeldig
nisse - det var Nissen med stor N, det var selveste julenissen. Han
bodde hos meg! Han bodde i pipa! Han kom aldri på besøki
på selve julaften - for da hadde han naturlig nok annet å
gjøre, stakkars krok, da skulle han jo rundt til alle andre barn
i hele verden. Men det var meg han bodde hos!
Min første juletrefest ble derfor
en katastrofal opplevelse... Det myldret av barn. Julenissen kom. Med
epler og kjeks i små, grå poser. De fleste andre barn på
min alder var noe tilbakeholdne. Men ikke jeg. Jeg løp frem til
ham. Glad og tillitsfull. Men han kjente meg ikke! Jeg snakket
til ham, ristet i ham, ropte, men han led tydeligvis av et nærmest
totalt hukommelsestap, husket ingen verdens ting, visste ikke en gang
hvor han bodde!
Det var ingen munter liten gutt som gikk
til sengs den kvelden. Og masken på veggen snudde jeg demonstrativt
ryggen til... "E...hmm," sa julenissen. Men jeg ville ikke høre.
"Nei, nei," sa Julenissen. "Jeg skjønner deg godt. Men det var
ikke noe videre hyggelig for meg heller!"
"Å,jasså?" sa jeg. "Du kjente
meg jo ikke igjen en gang!"
"Selvfølgelig kjente jeg deg igjen,"
sa Julenissen. "Men hvordan tror du de andre barna ville tatt det, hvis
jeg hadde sagt at jeg bor her hos deg?"
Jeg rystet på hodet.
"De ville tatt det tungt," sa Julenissen
alvorlig. "De ville blitt grenseløst misunnelige. De ville blitt
lei seg... For jeg er jo deres julenisse også! Og jeg kan ikke gjøre
forskjell! At jeg bor her hos deg må være en hemmelighet.
Hører du: en hemmelighet! Når vi to ser hverandre
andre steder må vi late som ingenting... begge to."
Jeg nikket glad. "Jeg skal ikke si det til
noen," hvisket jeg. "Vær helt trygg." Og klappet den kalde masken
på veggen.
Senere - på andre juletrefester -
nøyde jeg meg med å blunke lurt til julenissen. Av og til
blunket han tilbake, av og til sperret han øynene opp og spilte
veldig overrasket. Han var en fabelaktig skuespiller.
Jeg tenker på denne masken. Egentlig er det nokså utrolig...
Jeg aksepterte den som et levende vesen - en helt alminnelig pappmaske,
som jeg hvert år var med på å hente frem fra kommodeskuffen
ute på gangen... som jeg selv hang opp på veggen ... og
straks begynte å snakke med! Et livløst hode uten kropp...
Og dessuten: Hvordan kunne han ha hodet sitt hengende løst over
sengen min og samtidig bo i pipa? Det var slike spørsmål
jeg aldri stilte. Barn kan av og til ha en enestående sans for diskresjon...
utdrag fra Det eventyrlige (Cappelen 1991)
@
Selv holdt jeg med Skiens Ballklubb den gang jeg bodde og vokste opp
her. Den gang var det ørten klubber ikke som nå, nesten
ingen. Det var Odd og Storm og Herkules og Grane og Skidar og Fossum og
Gjerpen og Klosterskogen og Gimsøy og ja, og Skiens Ballklubb...
Og det var ørten løkker eller små plasser hvor unger
kunne leke og sparke fotball. Jeg var barn like etter krigen, og da var
det ikke så helt enkelt å få tak i fotballer. Så
jeg husker vi ofte brukte avispapir som vi laget en ball av og bandt sammen
med hyssing. Det kunne gå så det flagret! For fotballer var
kjempedyre, hvis en ikke kjente noen som hadde vært på sukkertur
til Sverige... Og den som eide en fotball kunne ofte bestemme urimelig
mye. For eksempel om noe var corner eller ikke. Hvis vi var uenige og
sa "Men han var jo ikke nær ballen en gang!" kunne eieren av ballen
for eksempel ofte (hvis han var en fis) rett og slett bruke argumenter
som: Men det er min ball! (Og så kunne han true med å
gå hvis han ikke fikk det dumme hjørnesparket sitt). Nok
om det. Gjør det noe om jeg snakker litt om fotball? Takk. Men
det var liksom mer morro før syns nå jeg, da.
Med "før" mener jeg femti og sekstitallet.
Og da må vi tilbake igjen til Duestien - Banejordet - Skiens
Ballklubb. I dag ligger denne klubben klistret til bunnen av den absolutt
laveste divisjon som finnes i hele Grenland, men den gang - i min barndom
og ungdom - så var laget søren ikke til å kimse av.
Det var den gang folk ble kalt Plomma og Skiva, eller Bulle og Smatten.
Alle hadde vanlig jobb ved siden av. Fotball var noe de drev med på
fritiden, for moro skyld. Og felles for dem alle var at de var unggutter
og familiefedre som bodde like i nærheten - i strøket rundt
banen. Så var det noe rart vi gikk og heiet på dem? Vi kjente
jo alle sammen. Det var den gang all voksne gikk med hatt og en av naboene
mine satt i en ordentlig billettluke og det kostet penger å komme
inn - hvis du ikke var så heldig å få lov til å
bære veska for en av spillerne. Det var høyt plankegjerde
rundt banen, og det var bare de som hadde sykkel å stå på
som greide å løfte nesen over. Hvis man da ikke fant seg
en sprekk eller et kvisthull, slik eldre folk gjerne gjorde. Jeg vet om
enkelte som hadde faste kvisthull, og Gud nåde den som stilte seg
der! utenfor var det alltid fullt av folk. Men det var like fullt innenfor.
Og etter kampen sto vi på hjørnet hos Anders (kolonialhandleren
ja, for det het ikke nærmat den gangen, det het kolonialhandel)
eller satt på trappa til Bakern (for hver bydel hadde nbaturligvis
sitt eget bakeri) og diskuterte kampen, spillerne og den harde kjerne
av hjemmepublikum...Jeg bodde femti meter fra fotballbanen på Banejordet
i Skien, og jeg trengte bare å åpne vinduet eller lene meg
ut for å se om det var noe som foregikk. Og det var det som regel.
Fotball eller håndball. Om hverandre. Hver bidige kveld. (For også
håndball foregikk utendørs i de dager). Så det var
vanskelig å holde seg hjemme... I Skiensdistriktet var det som sagt
tolv-tretten slike klubber. Alle var rene lokallag. Og ingen drømte
om å skifte klubb. Selv om Odd fisket og fisket alt de orket. Odd
var ikke som andre klubber. I Odd var de rike. Det ble skumlet og hvisket
om hvordan gode spillere fra mindre rike klubber ble fristet med både
det ene og det andre. I mine kretser - Banejordet og Duestien - ble det
sett på som en skam om man ga etter for slikt. Og et svik mot kamerater.
Mye er hendt siden den gang. I dag er det ingen som hører hjemme
noe sted. Spillerne er blitt nomader og leiesoldater. De er ansatt. De
gjør en jobb, som det heter. Klubben betyr ingenting. Rykker et
lag ned, piler de beste spillerne til alle kanter, slik rotter forlater
et synkende skip. Alle kjemper for seg selv, og går "naturligvis"
dit hvor de tjener mest... Alvorlig talt: hvor mange Bergensgutter spiller
i Brann? Eller ta Odd, da... hvor mange som spiller på Odd er gutter
som er vokst opp her i Skien? (Ikke vet jeg) Nei. Idag er utstyret blitt
bedre, teknikken bedre, kondisjonen bedre - men morroa er blitt borte.
Og den gamle "navlestrengen" mellom publikum og spillere er revet over.
Ingen lokalpatriot kjenner lenger tantene og onklene til dem som løper
omkring der ute i det grønne. Dessuten er alt på ramme alvor.Og
det kan bli sørgelig anstrengende og kjedelig i lengden. Det er
for lite tull og tøys i dagens fotball. Jeg husker en B-kamp på
gamle Banejordet: Det er angrep mot Ballklubbens mål. En ball kommer
fra høyre og inn i fem-meterfeltet. Plutselig bråsnur en
av forsvarerne våre seg og tar ballen på direkten. Sender
den i eget mål av full kraft. Et praktskudd. Helt oppe i vinkelen.
Jeg kan ennå se ansiktet hans skifte som et trafikklys mellom mørk
fortvilelse og yr glede. "Jeg kunne ikke la være," roper han. "Jeg
fikk den på lissa. Jeg måtte!" Og ingen kjefter. Alle
forstår at fristelser av og til kan bli for store. Tvert imot. Han
gratuleres. Som om det ikke var selvmål i det hele tatt. Og det
mest poetiske: Han tar imot gratulasjonene - med et lykkelig smil! For
det var virkelig et drømmemål... Slik hadde vi det i Skiens
Ballklubb. En gang for lenge siden. Da ballen var skikkelig rund. Jeg
er glad for at jeg fikk lov til å gå gradene fra smågutt
til A-lag i akkurat den klubben.
utdrag fra Samtaler med svart hund (Gyldendal 2003)
@
Jeg lærte tidlig å lese. Lenge før jeg begynte på
skolen. De bøkene jeg likte best å bla i var en blå
Barnas Bibel, to store (røde) skinnbind med Snorres Kongesagaer,
en kakebok fra Freia og Roald Amundsens egne dagbøker fra hans
farefulle ferder til Sydpolen og Nordpolen. Senere da jeg fikk noe så
sjeldent som en grammofon husker jeg at jeg gikk med egne bursdagspenger
i votten ned til Helland i Skien for å kjøpe min aller første
grammofonplate (av den store typen som gikk med 78 omdreininger i minuttet).
Og valget sto mellom De yndige små musene med Radiofantomene (Kurt
Foss og Reidar Bø var uendelig populære på den tiden)
og Fridtjof Nansens gravtale over Roald Amundsen. Det var et hardt valg
og all grunn til å tenke seg om. Jeg var bare ni år gammel.
Men jeg valgte til slutt gravtalen over Amundsen.
@
Til meg ... sånn helt personlig... kom rocken som et forvirrende,
unisont og nærmest hysterisk tellekor mens jeg satt på
bussen fra Skien til Heivannet en gang i andre halvdel av nittenfemti-tallet.
Vi var en tyve - tredve ungdommer som skulle på hyttetur. Jeg husker
jeg satt et stykke fremme i bussen, og plutselig helt uten det minste
forvarsel, begynte over halvparten av passasjerene å telle på
engelsk! One - two -three og så videre. Og innimellom sa
de clock og rock. Denne reglen, som de på en måte
prøvde å synge, fant de tydeligvis enormt fascinerende.
Jeg forsto ingenting. Og har aldri følt meg så utenfor i
hele mitt liv. Grunnen var naturligvis at de hadde vært på
kino kvelden i forveien og det hadde ikke jeg. Merkelig nok. For jeg
pleide å se alle filmer som kom til Parkbiografen straks de kom.
(For å slippe å høre handlingen gjenfortalt av andre.)
Men altså ikke akkurat den kvelden. Filmen som altså greide
å lære selv de sløveste elever å telle på
engelsk, het naturligvis Blackboard Jungle eller på norsk
Vend dem ikke ryggen. Og det var der den første gang ble
spilt... alle rocksangers mor. Den senere filmen med samme tittel: Rock
around the clock var altså slett ikke starten på eventyret,
slik en del svaksynte historiebøker vil ha det til men bare en
billig spinn-off, noe man rasket sammen og sendt ut i hui og hast da man
skjønte at her var det gull og grønne dollarsedler å
hente. For meg vil altså de to navnene Glenn Ford og Sidney Poiter,
eller påiter som vi sa den gang... på samme måte
som det var ingen som sa Mændreike, men Mandrake... men altså:
Glenn Ford og Sidney Påiter det er faktisk og helt sant, de to
navnene som først popper opp i hodet mitt når jeg tenker
ordet rock. Og Siljanbussen, naturligvis. Sånn kan det gå!
Femtitallet var rent musikalsk en uskyldig
tid. Før rocken feide over oss, var det Doris Day og Bing Crosby
som regjerte i radioapparatene. Grammofonen hadde lenge bare hatt engangsstift
og det var en ren revolusjon da de første pickuper med diamantstift
kom på markedet. Jeg var seksten år da jeg fikk min første
reisegrammofon. Og den første platen jeg kjøpte var Fridjof
Nansens gravtale over Roald Amundsen. Den andre var De yndige små
mus med Radiofantomene, Kurt Foss og Reidar Bø. Store digre 78
plater, i grå poser uten noe som helst cover, som det heter
i dag. Sånn var det den gangen. Og de færreste kjøpte
plater, fordi de færreste hadde grammofon. Men piano var det flere
som hadde! Så i stedet kjøpte man noter. Pianonoter som man
siden satt og klunket med en finger og sang teksten til
Eller det var
mest jenter som drev med slikt. Ingen gutter var interessert i slagere,
som det het. Slagere var for jenter. Akk, ja. Jeg hadde også gitar.
Det var det heller ikke mange som hadde. I Skien var det stort sett meg
selv og de som jobbet i Frelsesarmeen. For en ungdom var det i hvertfall
latterlig å bevege seg utendørs med et slikt bedehusinstrument.
Jeg kan faktisk huske at jeg fikk slengbemerkninger fordi jeg hadde gitar...og
tilogmed bar den i et grått trekk og som en veske. Sånn kan
tidene skifte. Bare noen år senere var det tøft å vise
seg ute med gitar, helst i stopp over ryggen... Og når det gjaldt
slagere, så het de slett ikke slagere lenger, men poplåter.
Og både gutter og jenter kunne uten å dumme seg ut, klippe
ut poptekster fra ukebladene og lime dem inn i dertil egnete kladdebøker.
Ungdomsverdenen var med andre ord endevendt. Vi hadde tilogmed vennet
oss til å drikke coca istedet for brus ...
Hadde rocken noen forløpere, jeg
mener: noen slagere som på en måte varslet nye ting var på
gang? Ja, tror det, og med fare for å dumme meg ut vil jeg hevde
at Hele uken alene og Sugarbush nettopp var to slike forløpere.
De brøt i hvert fall helt med jodling, hawaigitarer, ensomme sjømenn
og alle hvalper i vinduene. Jo, jeg tror jeg holder en knapp på
Sugarbush, om temaet skulle dukke opp noen gang... Men som sagt (eller:
det sa jeg kanskje ikke, men likevel) da rocken først kom, så
kom den! Pøsende over oss med nye melodier og nye artister og helt
andre fotbevegelser enn de Jens Book Jensen hadde.
I en periode var jeg svak for Pat Boone. Han var liksom et slags
brohode mellom gammel og ny tid. Men min første virkelige favoritt
var Tennesie Ernie Ford og hans Sixteen Tons (den synes
jeg faktisk er bra nok i dag også!). Det sørgelige var bare
at han nesten ikke hadde noe annet enn denne ene sangen å vifte
med resten minnet bare om stille julesalmer. Så det var ikke så
lett å være fan av ham... Og derfor ble det Elvis naturligvis,
mer og mer. Særlig etter at Skien fikk jukeboxer og det gikk an
å sitte på cafeer, spleise til en brus og velge plater annenhver
gang
Som sytten- attenåring var jeg leder
for noe som het Lørdagsklubben hjemme i Skien. Det var en kristen
ungdomsklubb i regi av KFUM, og vi hadde fullt hus hver eneste lørdag.
Vi laget show etter mønster av radioshowene til Leif Rustad.
De som het Rundtomkring. Og slik de fylte Store Studio, fylte vi
KFUMs lokaler lørdag etter lørdag. Min læremester
var Erik Kullerud far til Dagbladets Dag Kullerud. Og Erik var en like
suveren showmann som han var en alvorsmann. Lørdagene i Skien var
fulle av tull og tøys og uskyldig moro, og med andakter som handlet
om hvordan det var å være unge og om de tanker og problemer
vi alle hadde å stri med. Jeg lærte mye av Erik Kullerud.
Og jeg vet at det arbeidet vi gjorde i Skien ble lagt merke til i KFUM
og Ks hovedkvarter i Oslo. Så da jeg kom til Oslo, ble jeg kalt
inn på Holbergs plass. Og ble spurt om jeg kunne få til noe
lignende her? Det var nemlig ikke bare i Skien verden hadde forandret
seg, Oslo var ikke helt seg selv lenger den heller. Ungdomsopprøret
hadde fått en negativ og destruktiv karakter. Det var på denne
tiden ord som Spikersuppa og Stripa ble til. Og på Stripa (dvs Karl
Johan) var det dukket opp flere mindre hyggelige gjenger, som for eksempel
Blackiegjengen, kledd på amerikansk vis med lærjakker og dessuten
iført springkniver og kjettinger. Jeg ble bedt om å lage
en ungdomsklubb i KFUMs lokaler i Møllergata. En ungdomsklubb som
skulle tiltrekke seg den ungdom som ellers vandret målløs
omkring i sentrum på lørdagskveldene (siden folk fremdeles
hadde seks dagers uke, så var det jo lørdagen og ikke fredagen
som var festdagen, ikke sant?). Jeg var attenogethalvtår, nettopp
begynt å studere teologi og dum nok til å svare ja. Så
vi satte i gang. Sammen med gode hjelpere på min egen alder som
allered gjennom sjøspeidern hadde tilknytning til huset: Per, KB,
Tveitan. Jeg kunne nevnt flere. Og klubb ble det. Vi brukte showmetoden
fra Skien. Laget sjørøverkvelder og cowboykvelder. Hadde
konkurranser og sketsjer og opplesninger (min favoritt den gang var de
italienske Don Camillo-bøkene, husker jeg). Vi delte inn folk i
grupper og ga dem ansvaret for underholdningen annenhver gang. Og så
holdt jeg andakt til slutt. Men grunnen til at Toern, som klubben het,
virkelig ble populær, var nok ikke først og fremst det jeg
hittil har nevnt, men det lykketreff at en nydannet rockegruppe hadde
fått lov til å øve i noen lokaler i etasjen over. Og
på lørdagskveldene kom de ned og spilte hos oss. Roald Stensby
and his jailers. Slik fikk Toern sitt egen band. Og vi åpenet vinduene
og lot alle høre at det var her det virkelig foregikk! Rock ble
etterhvert hovedinnslaget i underholdningstilbudet vårt. Men det
var alltid dørgende stille under andaktene. Denne koblingen av
rock og kristen ungdomsklubb falt enkelte tungt for brystet, og at det
sto en ung teologisk studen fra menighetsfakultetet bak ble særlig
på Vestlandet opplevd som ufyselig og nærmest et tegn på
at de siste tider var begynt. Men vi ga oss ikke. Og KFUM slo ikke hånden
av oss. Og lørdagskveldene ble mer og mer populære, og Roald
ble bedre og bedre og bedre... Så god at vi virkelig greide å
trekke til oss deler av det stripa-publikum som vi gjerne ville nå.
Jeg husker en gang til og med Jukan som den gang var nokså beryktet,
og en helt annen enn det smørblide tv-sjarmtrollet alle syntes
han var mange år senere jeg husker Jukan, gatas skrekk og sterk
som en okse, kom vandrende opp midtgangen under en av mine berømte
Don Camillo trampende inn, fulgt av sine ti-femten små fotsoldater
(sånn i beste rotløs ungdom-stil) helt frem kom han, rett
mot meg og med lommene fulle av hva visste vel jeg. Han så olmt
og surt på meg. Og jeg svelget og prøvde å stirre kaldt
tilbake, men likevel vennlig. Altså kaldt og vennlig på en
gang. Og slik sto vi en stund. Så begynte jeg tilkjempet rolig å
lese igjen. For etter min mening var det et spennende kapitel vi var midt
inne i. Og underet skjedde. Jukan nikket til flokken sin, og alle satte
seg på en av de fremste benkeradene. Så gode var Roald Stensby
og jailerne hans, at tilogmed gatas skrekk satt stille som lam og lot
seg tvangsfore med både Don Camillo og uskyldige spørrekonkurranser,
bare fordi de gledet seg til og håpet å få høre
Roald smelle til med Jailhouse Rock... ja, de var så bedøvet
av rockebandet vårt at de tilogmed ble sittende stille under andakten.
Sånn var det å drive ungdomsklubb i de dager og slik kunne
rock brukes! Jukan så jeg ikke mer der, men flere av flokken hans
kom tilbake andre lørdager. Men da ba vi dem legge fra seg sprettknivene
først... Roald Stensby betydde masse for Toern. Og vi var stolte
av ham. Etter min mening er han den beste rockesangeren Norden har hatt
noen gang. Og mesterskapene han vant var fullt fortjent. Og i Toern følte
vi at vi hadde litt del i suksessen, vi også. Han var jo vår
Hadde han dukket opp i dag, er jeg overbevist om at han hadde hatt muligheter
til å nå langt, langt... Dette vil kanskje overraske noen
som har hørt de gamle opptakene med ham. For de er jo slett ikke
bra. Tvertimot er de både blasse og kjønnsløse. Dette
tilskriver jeg nerver og manglende støtteapparat eller you-name-it.
For opptakene skulle naturligvis vært gjort i KFUMs lokaler i Møllergata.
Han skulle vært recorded i Toern, der han var på hjemmebane,
der hvor han kunne slappe av og trøkke til for fullt hvor han
kjente seg trygg. Det var sånn det skulle vært. Og midt mellom
ørene kan jeg enda høre ham sånn som det virkelig
låt den gangen i 1959 og 1960 ...
fra et radiointervju (NRK) om da rocken kom til Norge
@
Tønsberg Blads Finn Stenstad stilte i 2002 en lang rekke forfattere
en del spørsmål som vi ble bedt om å besvare skriftlig.
Meg spurte han om barnebøker og om hvor mange jeg hadde skrevet.
Dessuten ville han ha meg til å si litt om Gobi-bøkene
og om hvorfor og hvordan jeg skriver.
Nei, jeg vet ikke hvor mange såkalte barnebøker jeg har
skrevet. Jeg vet heller ikke hvor mange andre bøker jeg har utgitt.
Jeg er i det hele tatt ikke noe glad i å telle. Heller ikke leser
jeg om igjen det jeg selv har skrevet. Derfor er jeg en dårlig samtalepartner
når det gjelder temaer og motiver i mine egne bøker. Jeg
håper det henger sammen med at jeg ennå ikke er blitt for
gammel. En gang vil sikkert også jeg tusle omkring og klappe bokrygger
som om de skulle være kattunger. Men idag har jeg ikke tid. I dag
nå er jeg langt mer opptatt av det akkurat nå holder på
med, og alt det jeg gjerne vil skrive, alt det jeg ennå ikke
har rukket.
En av gledene ved å skrive tekster for billedbøker, er at
man får anledning til å samarbeide med så mange spennende
billedkunstnere... Og det er alltid rart å se ord og setninger få
kropper og ansikter. Bli levende. Det er jo sånn når man skriver
teater, film, TV - eller billedbøker: du finner på navn,
du lar figurene dine snakke litt sammen, løpe litt omkring. Men
det er hele tiden bare et manus. Det er bare muligheter. Helt til
skuespilleren, scenografen, instruktøren eller slik som her:
illustratøren griper tak i stoffet og løfter det opp fra
papiret, lar det bokstavelig talt bli levende.
Jeg liker billedbøker. De er på
en måte stiliserte filmer. Et fantastisk medium som altfor mange
voksne glemmer å glede seg over. Halvveis bok halvveis frossen
film, redigert slik at hvert bilde er ladet. Og språket: nakent,
renskåret en slags nøktern prosalyrikk ...
Dessuten er det min overbevisning at mennesker er som trær. Vi
er fulle av årringer. Vi er ikke bare den vi akkurat nå "er".
Vi er også alle dem vi har "vært". Den fem-åringen jeg
en gang var, den ungdommen, den tredveåringen, den førtiåringen,
den femtiåringen jeg var alle disse bærer jeg fremdeles
med meg. Og alle disse versjonene gjelder det å holde kontakt med
slik at vi ikke mister oss selv
Dypt der inne bak skjegg og dobbelthaker
lever ennå barnet i oss. Og mister vi for alvor kontakten med
den minste i oss da tror jeg vi virkelig er ille ute. Da er vi blitt
voksne på den aldeles gale måten.
Jeg vokste opp med eventyr og mennesker som alltid hadde tid til å
fortelle, ofte lange og merkverdige fabuleringer som måtte deles
opp i flere episoder med spennende fortsettelse neste dag/kveld. De voksne
pleide også alltid å fortelle hverandre hva de hadde drømt
natten i forveien... Jeg hadde mor og far, to tanter, mormor og morfar
i samme hus, pluss farmor og farfar på skrå over gaten og
onkel og tante litt lenger nede. Vi bodde trangt. Og hadde utedo. I vår
familie (på morsiden) var det mange som likte å kle seg ut
og fortelle skrøner. Det var et miljø der de voksne likte
selskapsleker og overgikk hverandre i kortkunster og alle slags besynderlige
tricks og knep. Det var derfor bare naturlig at jeg ble glad i fantastiske
fortellinger.
Som du forstår er jeg opptatt av røtter. Og eventyr og myter
(ikke bare de gamle, klassiske, men også de helt lokale, kanskje
de som bare er kjent innen familien?) er en vesentlig del av alt det som
har formet både oss og samfunnet omkring oss. Jeg leser og skriver
for å forstå litt mer. Av meg selv og av verden omkring
oss.
For meg er det slik at: Myter og eventyr kan aldri bli uaktuelle. For
de handler ikke bare om "den gang" og "den tid". De kan like gjerne fortelle
om "hver gang" og "all tid". Men jeg tror og nå snakker jeg naturligvis
om de store felles-fortellingene jeg tror at hver generasjon må
erobre dem på nytt. Fortelle dem om igjen. På sin måte.
Holde dem opp mot lyset fra sin egen hverdag.
Hva er utgangspunktet for meg når jeg vil skrive en bok? Først
og fremst: jeg skriver aldri en bok om noe jeg har greie på eller
vet for mye om. Det ville bare bli kjedelig å arbeide med en slik
bok en repetisjon av gamle tanker og standpunkter... Nei, utgangspunktet
er at det er noe jeg ikke kan og det er jo det meste! noe jeg
er nyssgjerrig på, noe jeg ikke helt forstår, noe jeg lurer
på noe jeg gjerne vil finne ut av. Skriveprosessen blir å
ligne med å løfte på en sten for å se hva som
stikker under, hva som gjemmer seg under den. Arbeidet med boken blir
altså en vandring inn i et ukjent landskap. En vandring jeg innviterer
leseren med på som reisefølge. Kunnskap er noe vi må
tilegne oss underveis begge to. Jeg vet altså like lite som leseren
hvor vi havner eller hvordan det går. Men det er det som gjør
vandringen spennende for meg og forhåpentligvis av og til for
leseren også... Mitt forhold til lesere er altså slik billedlig
talt: jeg har hørt om et spennende sted å reise til. Jeg
spør: er det noen som har lyst til å være med? Selv
har jeg tenkt å dra dit uansett, men det er hyggelig om vi er flere
i følge... Bare vær klar over: jeg har som sagt heller aldri
vært der før. Jeg har ikke tenkt å opptre som guide
og kjentmann. Dette er ingen charterreise.
Som forfatter gir jeg altså bevisst
avkall på rollen som allvitende og dominerende. Jeg vil heller overraskes
og forundres. Jeg vil snuble over nye sammenhenger.
Når det gjelder et så stort og halsebrekkende prosjekt som
de fem romanene i GOBI- serien, så er de blitt til på samme
måte. Først har jeg lest en ufattelig mengde kildebøker
og dernest har jeg lest enda flere, og drømmen om å "reise"
vokste mer og mer, og til slutt var jeg plutselig underveis. Og mens jeg
vandret som vanlig: på lykke og fromme gjennom disse fem litterære
landskapene som serien består av, leste jeg hele tiden
For lese
gjør jeg bestandig når jeg skriver. Både ting som har
med saken å gjøre. Og ting som jeg bare plutselig kommer
over. Slik er det bestandig. Jeg leser aldri så mye som når
jeg virkelig skriver! Hvor mye av denne lesningen som blir synlig for
andre, er aldri godt å si. En bok er jo omtrent som et isfjell.
Det er bare ti prosent som stikker opp av vannet og havner på bokhandlerens
disk og i bibliotekenes kjølelagre.
Tilbake til forsiden
|