Lilletrollet – et korspill!


1
TIL ORIENTERING

LILLETROLLET ble oppført sommeren 1999 og sommeren 2000 av stiftelsen Hølen Korspill. Vi spilte utendørs – bygget to store flytende scener på dammen som ligger midt i landsbyen vår, og laget (på dugnad, naturligvis) tribuner med plass til 850 personer. Hølen er et lite sted, litt nord for Moss og litt øst for Son. (Innbyggerantall ca 500). Begge sommere spilte vi åtte forestillinger for "fulle hus" – det vil si at hver kveld var det flere mennesker på tribunene enn det bor folk her!

Hvem opptrådte? Grunnstammen besto av Hølenkoret (ca 50 personer) og barn og ungdom fra vår lokale barneteatergruppe Bifrost.


2
KORSPILL?

LILLETROLLET er et forsøk på å skape en ny teaterform. I vårt spill er nemlig koret den egentlige "hovedperson" – og handlingen er (grovt sagt) en serie kamuflerte "transport-etapper" fra sangnummer til sangnummer.

De aller fleste rollene i stykket er (som man lett vil se) ikke vanlige skikkelser som "utvikler seg", men figurer som vi møter en eller to ganger – og som finner støtte i selve situasjonen de springer ut av.

Et kor er nemlig en langt mer ressurssterk enhet enn man ofte regner med. Når vi skrev spillet gikk vi derfor ut fra at det også var mulig å hente frem enkeltpersoner, som selv om de aldri hadde spilt teater tidligere, var i stand til å skape forskjellige typer og scenefigurer. Og det viste seg å stemme!


3
HVA TRENGS?

For å sette opp et korspill som LILLETROLLET trenger man et kor som er villig til å leke, man trenger en barneteatergruppe (eller en flokk "frivillige barn") – og man trenger å samarbeide med musikere i nærmiljøet.

Den eneste rollen som er skrevet for et menneske med erfaring fra teater, er Fortelleren. Vedkommende kan like gjerne være mann som kvinne. Og han/hun trenger ikke å være profesjonell. En god amatør greier jobben!

(I Hølen benyttet vi begge sommerne en profesjonell forteller – ikke fordi vi ikke hadde egne som kunne greid det, men hovedsaklig fordi vi regnet med at vedkommende ville hjelpe oss å trekke folk …)

LILLETROLLET er opprinnelig tenkt som en utendørs oppsetning. En av grunnene er naturligvis at vi i Hølen ellers ikke har noe lokale som egner seg. (Og en annen grunn er at vi synes et stykke om troll faktisk hører mest hjemme ute i det fri! Der er også "scenografien" nesten gratis!) Vi spilte om kveldene i august. Da er det også begynt å bli såpass mørkt at man kan gjøre bruk av bål og fakler i andre akt!

Men når dette er sagt, så er det naturligvis heller ingenting til hinder for at man kan flytte det hele innendørs.

En bagatell i teksten. Alle lokale henvisninger til vårt kjære Hølen må selvfølgelig strykes – eller erstattes med andre (og sikkert like kjære) stedsnavn... (Det betyr blant annet at O sole mio-parodien går ut. Hvis man da ikke velger å lage en ny tekst som passer bedre til et eventuelt nytt spillested. Noe vi som opphavsmenn absolutt ikke har noe imot, men tvertimot heier ivrig på!)


4
EVENTYRET LEVER!

(en generell betraktning om eventyr og nødvendigheten av at hver ny generasjon gjør dem til sine)

Takket være Asbjørnsen og Moe fikk vi samlet inn det meste av vår gamle eventyrskatt. Det var en god og nødvendig gjerning. Mange rynket på nesen av eventyrene den gang. De var liksom ikke "fine" nok. Bare hundre år tidligere hadde til og med en såpass fornuftig mann som Holberg stemplet dem som "ammestuesnakk" og simpelt tøv som helst burde forbys! Men Asbjørnsen og Moe så det heldigvis annerledes... og for det skal vi være dem evig takknemlige.

Det er altså med god grunn at de har fått hver sin pidestall i norsk kulturhistorie. Men - og her kommer det: Pidestaller gjør oss ofte blinde av ærefrykt. Og for mye respekt kan lamme - slik at vi nesten glemmer å tenke selv...

For hva er hendt siden Asbjørnsen og Moes redningsaksjon? Eventyrene ble samlet inn og lagt mellom to bokpermer, og der er de stort sett blitt liggende! Idag fortelles de ikke lenger. Vi leser dem istedet! Vi lager ikke nye improvisasjoner og varianter. For NB! vi leser dem nøyaktig slik Asbjørnsen og Moe gjendiktet dem. Deres skriftlige gjenfortelling er med årene blitt opphøyet som "den eneste riktige". Bistert uttrykt kan vi altså si at selv om meningen utvilsomt var god, så har resultatet likevel sine skyggesider, og det hele minner faktisk om sommerfugljakt... hvor man fanger skjeldne og morsomme eksemplarer, dreper dem og stifter dem til veggen i små glassbur. Eventyrene sluttet å flagre omkring, de ble stiftet til papiret av en ivrig penn og konservert! Men slik bør det naturligvis ikke være. La oss derfor slå fast like godt først som sist: eventyrene er først og fremst muntlige beretninger. De hører egentlig ikke hjemme i bøker... Dessuten:Et eventyr kan fremføres på mange måter og hver forteller har sine egne knep og kunstgrep.

Eventyrene er våre. Vi har rett til å fortelle dem som vi vil. Derfor er det viktig at vi lærer oss å leke med dem igjen! Ellers vil de snart fortone seg ikke bare som konserverte, men som konservative. Og er det noe eventyr ikke er så er det det! Eventyret kan aldri tas til inntekt for status quo. Tvertimot kan det bent frem leses som en protest mot en forsuret tilværelse. Det tar de svakes og undertryktes parti - mot maktmennesker og en urettferdig øvrighet. Så var da også eventyrene almuens fortellinger i mange hundre år... De handler gjerne om den svake, den man ikke tror på - den yngste sønnen. Den tilsynelatende dagdriver. Ham alle ler av. Han som ingenting eier... Og hele tiden er det de rike og mektige som får unngjelde. Det er prest og fogd man ler av. Men protesten holder som oftest uskyldighetens maske foran seg.

Eventyret sier oss at det alltid er håp.

Dypest sett bærer det nesten alltid i seg en lengsel etter forandring.

Dette er en side ved eventyret som undertrykte mennesker til alle tider har forstått å utnytte. Vi kan bare tenke på etterkrigstidens litteratur i Øst-Europa, hvor den eneste vei til systemkritikk ofte gikk nettopp gjennom fantastiske fortellinger og eventyr.

Å kalle eventyr for bortkastet tid, sludder og virkelighetsflukt, er altså å snu tingene fullstendig på hodet! For er det noe eventyr, lignelser og fantasirike bilder kan hjelpe oss til, så er det nettopp til å forstå virkeligheten. Slik at ikke alt blir borte i en grå tåke av logaritmetabeller, stresskofferter og pensjonspoenger.

Vi trenger eventyr. Ikke bare som en underholdende lek, men som en måte å formidle idealer og livsvisdom på. En snarvei til hjerte og foratand. Det er nemlig alltid oss selv vi møter - forkledd som hekser og prinsesser, dyr og troll. En fortelling fra det gamle India begynner slik:

En konge hadde noen sønner som var så dorske og giddaløse at de hverken kunne eller ville lære noe.
Kongen var dypt bedrøvet.
Da kom det en vismann og tilbød sin hjelp.
Hver aften, når solheten var forbi, tok han prinsene med seg opp på det flate taket - og fortalte dem eventyr.
Og da en tid var gått, hadde prinsene lært alt hva et menneske kan lære...

Myter og eventyr kan aldri bli uaktuelle. For de handler ikke bare om "den gang" og "den tid". De kan like gjerne fortelle om "hver gang" og "all tid". Men hver generasjon må erobre dem på nytt. Fortelle dem om igjen. På sin måte. Holde dem opp mot lyset fra sin egen hverdag.

Derfor skal heller ingen ha monopol på å fortelle oss hvordan eventyrets "skurker" og "helter" ser ut. Fantasien må være fri! Vi har for eksempel latt altfor få tegne troll! Det har ført til at det idag faktisk er helt umulig å tenke på et norsk troll uten straks å se for seg et av Theodor Kittelsens bilder! Ikke misforstå: Vi kan ikke skylde på Kittelsen. Det er ikke hans feil at han var så god! Men det viser hvor viktig det er å la mange lage forskjellige bilder. Hvis ikke binder vi fantasien.

Heller ikke er det nok å bare fortelle om igjen de gamle eventyrene. Det er ikke nok med Asbjørnsen og Moe - eller for den saks skyld Brødrene Grimm og 1001 natt. Vi må også lage nye. For enhver tid trenger sine egne eventyr.


[LILLETROLLET]