Om å hoppe høyt i været
og bli
der så lenge man har lyst
Noen betraktninger omkring det å skrive for dukketeater
av Tor Åge Bringsværd
Tilfeldighetene er våre venner. Jeg hadde aldri
ofret dukketeater en tanke, før jeg plutselig i 1977
ble kontaktet avGudrun Waadeland . Jeg hadde kjent henne i flere
år (norsk teater bygger som alle vet på bekjentskaper). Vi
hadde jobbet sammen i Bikuben det storstilte krafttaket for ungdomskulturen
som Det Norske Teatret tok i begynnelsen av syttiårene (og som bare
kan sammenlignes med legendariske Club 7). Siden hadde vi laget et mislykket
"skurevyspill" og nå var hun altså blitt sjef på Riksteatret
(samtidig som hennes ektemann var sjef på Det Norske!) Nok om det:
Gudrun Waadeland hadde til hensikt å satse på dukketeater.
Hun ville ved hjelp av de beste lærerkrefter fra inn- og
utland utdanne nye og profesjonelle dukkespillere. Og hun hadde
aldeles ikke til hensikt bare å spille gamle travere. Sånn
begynte det. Og resultatet av dette bestillingsarbeidet Tor
med hammer'n ble uroppført og sendt på turne året
etter. Instruktør for stykket var Mona Wiig. Hun var også
den Gudrun hadde utsett seg som leder og ansvarlig for alle stadier av
Riksteatrets dukketeaterprosjekt. Et stort og mangfoldig arbeid som Mona
la hele sin sjel og sin ufattelige arbeidskapasitet i: som lærer,
koordinator,instruktør, dukkemaker og you-name-it! Jeg lærte
masse i denne prøvetiden og Mona og jeg har siden vært nære
venner. (Og det er som kjent slett ikke så ofte at forholdet mellom
forfatter og instruktør tar den retningen...) Også
dukkespillerne lærte meg utrolig mye. Det var både spennende
og inspirerende å se dem i arbeid. Jeg var en svamp som suget til
meg inntrykk. Og for meg vil disse navnene alltid ha en liten stjerne
foran og bak seg: * Marianne Edvardsen, Tine Stoesen, Knut Alfsen ,Stein
Grønli og Anne Stray *. Jeg følte meg velkommen
blant dem fra første dag. Og vi lyttet til hverandre.
Siden ble det flere stykker både med
hånddukker, stangdukker og marionetter til og med en kammeropera
(Det ensomme dyret, 1980), og selv om det er lenge siden jeg sist
gang skrev for et dukketeater, innrømmer jeg gjerne at jeg for
alltid har tapt mitt hjerte til denne formen for dramatikk og mer enn
gjerne skulle oppsøke den på nytt om anledningen bød
seg. Telefonnummeret står i katalogen.
Men gir det ikke for eksempel mange begrensninger å
skrive for dukker? spør de som aldri har gjort det.
Nei. Jeg kan i farten ikke komme på noen. Snarere
tvertimot. Jeg ser heller muligheter enn begrensninger. Dukketeater er
teaterformen hvor så mye er - ikke misforstå enklere.
Man kan forflytte seg på et blunk. Selv dyr og småbarn gjør
nøyaktig som vi ønsker. Dukketeater er teaterformen hvor
simpelthen alt er mulig. Også i vanlig teater kan en skuespiller
hoppe høyt i været, men det er bare på dukketeater
man ikke nødvendigvis trenger å falle ned igjen!
Men kan dukketeater brukes til alt? Jeg har forsøkt
å tenke litt på sånn vanlig traust fabrikk-kjøkken-sosial
realisme ispedd "gutt møter pike,pike møter annen gutt",
med andre ord den skuespillform som våre norske teatre i snart hele
min levetid har ansett som den mest betydningsfulle, og hvor nytenkningen
har bestått i at mens man i det forrige århundret førte
samtalen i en stue stående dekorasjon så forflyttet
man allerede på 1970-tallet krangelen til kjøkkenet
også det stående dekorasjon, gjerne med utslagsvask og vannsøl
for å skape ekstra virkelighetsfølelse. I denne type teater
snakkes og snakkes det. Og jeg tenkte: Hvordan ville det være å
spille dette med dukker? I første omgang var svaret: Kanskje ikke
så bra. Men i neste omgang: Tja, hvorfor ikke? Jeg mener: det er
da ikke særlig mindre kjedelig å sitte og glane på en
skuespiller hele tiden? Ikke at jeg ønsker den slags dukketeater,
men jeg mener: I og for seg? Og fremfor alt siden vi nå en
gang er i det polemiske hjørnet: En skuespiller er da ikke mer
virkelig? Også han/hun forestiller.
For meg er dukketeater den teaterform som best kan
ta vare på den fortellertradisjon vi har arvet fra fabler og eventyr.
Dukketeater er som sagt utmerket også til realisme-prosjekter.
Men på sitt beste er det bokstavelig talt og fremfor noen
annen teaterform fantasiens teater. Og det blir naturligvis
ikke mindre "virkelig" teater av den grunn...
Hva er et godt dukketeatermanuskript? Et godt dukketeatermanuskript
er et godt teatermanuskript. Jeg hadde nær sagt: punktum.
Men tenker jeg ikke på en spesiell måte
når jeg skriver for dukker? Nei, jeg gjør ikke det. Det er
mulig at jeg har misforstått alt sammen. Men sånn er det...
Skjønt enkelte ting blir kanskje sterkere og klarere. Jeg prøver
uansett teaterform alltid å tenke at en forestilling
bør være like mye for øyet som for øret. Og
når jeg skriver for dukketeater føler jeg ofte at jeg bedre
kan ta vare på øyet. Det er lettere å ta i bruk visuelle
virkemidler. Lettere å fortelle bare med bilder. Omtrent som på
film. Føler i hvert fall jeg...
Hva vil morgendagens dukketeater handle om? Ja, si det. Om alt mulig,
vil jeg tro. Om alt vi gjerne vil si noe om og vise en holdning til. Men
jeg tror og håper at norsk dukketeater i fremtiden også vil
få anledning til å henvende seg til et voksent publikum.
Det er usunnt for en kunstform å bli holdt innesperret på
barneværelset. Det kan lett føre til et nostalgisk og overromantisk
formspråk, hvor alt bare blir søtt og nurkete. Dukketeater
er både for barn og voksne. Det bør være like naturlig
med kveldsforestillinger for voksne som ettermiddagsforestillinger for
de minste. Og hvorfor ikke en rocke-opera? Eller en ballett? Dessuten:
Ved siden av å bryte seg ut av barneværelset, bør norsk
dukketeater snarest mulig kaste av seg forpliktelsen til bestandig og
uansett å skulle levere vakre og poetiske forestillinger.
Det er naturligvis ingenting i veien med poesi, og den som vil misforstå
meg, kan her sikkert se sitt snitt til å gjøre det, men mitt
poeng er bare at skal dukketeatret vokse seg stort og mangfoldig, så
kan det ikke i lengden bare suge næring fra dramatiserte
eventyr og bestselgende barnebøker. Det må også våge
å være heslig, skrekkinngydende, vemmelig, umoderne og provoserende
, med andre ord skildre den delen av tilværelsen som for eksempel
omfatter bordeller, napalmbomber, folkemord i Bosnia, narkotika og valutasvindel.
Jeg sa: Også.
[TOR ÅGE BRINGSVÆRD] [RUSK
& RASK]
|