Innledning til The Ladykillers 1. april 1997 i Filmens
Hus
Siden det er 1. april, passer det godt med en komedie. Men la oss først
rette opp en misforståelse. Verden er som kjent full av misforstålser.
La meg bare få nevne en til jeg mener: før vi gå
videre til den vi skal rette opp og den har kors på halsen ingenting
med 1. april å gjøre, men er tvertimot hentet fra Sunday
Times og der spøker de sjelden med noe som helst. Der sto
det nemlig: At postman Pat bare har tre fingre og en tommel har
skapt uanede problemer i Japan. For på de kanter er dette tegnet
til Yakuza, den japanske mafia. Regjeringen har derfor forsøkt
å stanse tv-serien om postmann Pat og katten hans den anses som
bedervet og man frykter for at den kan virke forrående på
de minste
Sånn kan det gå.
Og jeg gjentar: dette har ingenting med 1. april å gjøre
dette kunne jeg også ha sagt i går 30. mars.
Men japanske misforståelser
rår vi ikke med, derfor går vi nå raskt videre til den
misforståelsen vi i hvertfall kan forsøke å
rette opp:
(Altså:) Krim
blir ofte kalt eventyrromaner. Dette er feil
eller i det minste misvisende.
Krim kan bare unntakvis sammenlignes med eventyr. Det store flertall ligner
derimot adskillig mer på myter. Desverre. For det er naturligvis
litt trist at det er slik. Andre ser det annerledes. Men sett med mine
øyne, så er det som nevnt: litt trist.
Det kommer vi til.
Ganske kort om forskjellen
mellom eventyr og myter :
Én vesentlig
forskjell springer oss straks i øynene: Myten er nesten alltid
konservativ og konserverende. (Det var derfor jeg mente det var litt trist.)
Eventyret eller den
fantastiske fortelling derimot trenger ikke å være
det. Snarere tvert imot. Ofte er eventyrene progressive, radikale - ja,
i enkelte tilfeller bent frem opprørske og revolusjonære!
Myten sier at det
er visse regler, visse grenser. Ta deg i akt! Myten kommer på en
måte "ovenfra".
Eventyret derimot
kommer "nedenfra". Fra almuen.
Myten sier: Slik
og ikke annerledes må allting være.Den forteller folk hvorfor
det snør, når det snør den prøver ikke å
hindre snøen fra å falle.
Eventyret er en protest
mot tilværelsen. Det er langt på vei en anti-myte. Myten handler
om gudene om de sterke og mektige. Eventyret handler som regel om den
svake, den man ikke tror på - den yngste sønnen. Den
unyttige dagdriver. Ham alle ler av. Han som ingenting eier... Og avmakten
avføder en protest. Det er den rike og mektige som får unngjelde.
Det er prest og fut og lennsmann man ler av...
Myten sier: Hvis du
handler annerledes enn jeg sier deg, så vil det gå deg ille.
Myten kan altså virke farlig og truende. Eventyret må derfor
være en protest som bærer uskyldighetens maske foran
seg. Dette gjelder tilogmed det såkalte kunsteventyret. Hvem tenker
vel idag over hvordan for eksempel et eventyr som H.C.Andersens "Fyrtøyet"
må ha virket den gang det først ble fortalt? For egentlig
er det jo en revolusjonshistorie vi lytter til. Og ikke lokalisert til
Landet langt borte en gang for lenge, lenge siden men til samtidens
København. Vi husker hvordan soldatens hunder slenger øvrigheten
vegg i mellom!
Dette er en side ved
eventyr og også ved moderne fantastiske fortellinger som undertrykte
mennesker til alle tider har forstått å utnytte. Vi kan bare
tenke på etterkrigstidens litteratur i øst-Europa, hvor den
eneste vei til system-kritikk ofte gikk gjennom fabler eller det vi med
et belastet og upresist ord kaller science fiction.
Myten derimot og
hvis min sammenligning er riktig det meste av kriminallitteraturen (enten
den fremkommer mellom to permer eller på en hvit duk), er som sagt
ikke et opprør, men et forsvar for staus quo. For eksempel
etter den oppskrift vi alle kjenner:1) Noe er gått galt 2) Verden,
tilværelsen, vår sivilisasjon og det frie marked er truet
3)Livskreftene er med andre ord hemmet 4) Men helten drar ut og 5) Etter
mange farefulle tildragelser 6) Lykkes det ham å fjerne hindringene,
slik at 7) Alt blir som før. Med andre ord: gjenopprette status
quo. Også James Bond og Indiana Jones er etter min mening brukbare
eksempler på denne modellen. Og ingen bør altså undre
seg over at klassisk krim alltid har vært næringstoppenes
yndlingslektyre...
Nåja, krim trenger
naturligvis ikke bestandig å være slik. Krimfortellinger
kan også snakke om forandring. Av og til. Komme med advarsler.
Mane til opprør en sjelden gang på samme måte som
de gamle eventyrene. Og det er, som vi har vist, ikke mytens eller
den klassiske krimens natur. Men hva slags krim er det da vi snakker
om altså den som tross alt er mer en kusine av eventyret enn en
tante til myten? Jo, da snakker vi om den som bryter alle gode
regler for hvordan krim skal være. Hvor morderen går fri ,
hvor togrøvere beholder byttet og hvor fengselsvesenet er perverst
og foreslås avskaffet. For å ta noen tilfeldige eksempler.
Og innenfor denne gruppen finner vi og nå sirkler vi oss langsomt
inn mot kveldens forestilling herfinner vi også den realtivt tynt
befolkede undergruppen: Den humoristiske krimfortelling.
Og da tenker jeg i
aller videste forstand. Jeg tenker altså ikke bare på
alle disse tunga rett i munnen greiene, som helt opplagt må ha begynt
med at Raymond Chandler forelsket seg i alle de kyniske og såkalt
elegante vittighetene til Oscar Wilde og siden prøvde å
etterligne dem. Noe som merkelig nok har ført til en evig blomstring
av såkalte hardkokte bøker en genre i genren full-lastet
med klisjelignende , liksom ironiske one-liners, som regel i noe
forfatteren håper er en tøff beskrivelse av personer og landskap.
Nok om det. Når jeg sier humoristisk krim, så mener jeg altså
ikke bare slike ting. Jeg tenker for eksempel også på
dette forunderlige faktum at forut for de fleste AHA-opplevelser, går
det gjerne en HA-HA opplevelse. Det gjelder altså bare om å
le bort en enkelt bokstav. I dette tilfellet bokstaven H. Og sånn
er det tror jeg. Men det finnes også en tredje variant
av humoristisk krim og i kveld på 1. april er det særlig
den jeg tenker på. Og da sikter jeg (for å holde meg til krimspråket)
på den virkelig tøvete historie enten det er på
film eller i bokform.
I
all beskjedenhet har jeg selv bragt et lite bidrag til denne absolutt
forsømte og i dag nærmest truete undergruppen, med min
forvirrede, men like fullt geniale (eller genigale) privatdetektiv: H.P.
Wagner. HP står for Hector Protector. Og Wagner står for Wagner.
Dere vil finne ham i romanen Syvsoverskens dystre frokost fra 1976 men
siden jeg antagelig er den eneste som har et eksemplar av boken med meg,
så skal jeg få lov til å lese høyt et kort,kort
utdrag: (La meg bare først få skyte inn
at en av
Wagners metoder for eksempel ved etterforskning av et mord er å
spørre ut folk som ikke kjenner den avdøde, fordi
disse som han selv sier er de eneste som kan svare uten å være
farvet av sympater og antipatier, men andre ord tilnærmet objektivt.
Nok om det. Her er et utdrag:)
Opplesning side 122 og 123 fra Syvsoverskens dystre
frokost. [Boken er fremdeles i handelen som pocketbok
]
Men noe av det aller mest tøvete
jeg vet er en historie av Stephen Leacock. Den heter An Incredible
Detective Story (kunne også het: Mordet som hengte på
et hår) og siden vi bare bruker to minutter på å lese
den, så tar vi oss tid til den også:
Mysteriet hadde kulminert. Det kunne rett og slett
ikke bli mer mystisk. For det første hadde mannen uten tvil blitt
myrdet. For det andre var det absolutt sikkert at ingen tenkelig person
hadde gjort det.
Det var derfor
på høy tid å kalle inn Den store detektiven.
Han kastet
et forskende blikk på liket. Så tok han raskt frem et mikroskop.
"Aha!" sa han
mens han fjernet et hårstrå fra frakkeslaget til den døde.
"Mysteriet er nå løst!"
Han holdt hårstrået
i været.
"Hør
etter," sa han. "Vi behøver bare å finne den som har mistet
dette hårstrået, så har vi gjerningsmannen."
Den logiske
kjeden var fullkommen.
Detektiven
satte igang med etterforskningen. Fire dager og fire netter gikk han ubemerket
omkring i New Yorks gater og gransket nøye hvert ansikt han så,
på jakt etter en mann som hadde mistet et hårstrå.
Den femte dagen
oppdaget han en mann, forkledd som turist, som bar en skyggelue trukket
helt ned til ørene.
Mannen var
på vei ombord på S/S Gloritania.
Detektiven
fulgte etter ham.
"Grip ham!"
ropte han , mens han strakte seg i hele sin lengde og viftet i luften
med hårstrået. "Dette hårstrået er hans. Det beviser
at han er den skyldige!"
"Ta av ham
skyggeluen," sa kapteinen bistert.
Og det gjorde
de.
Mannen var
helt flintskallet.
"Aha!"
sa Den store detektiven uten et øyeblikks nølen. "Han har
altså ikke begått bare ett mord men omtrent en million!"
Venner. Vi er ikveld samlet her for å se en gammel
engelsk film fra 1955. Vi skal bla. få møte Alec Guiness
, som en nesten vampyraktig fremtoning. En ung og keitet Peter Sellers.
Og naturligvis Katie Johnson som kanskje den mest elskelige gamle
dame som noen gang har kokt te på kino. Filmen The Ladykillers
er fra selve glanstiden for britisk komediefilm. Det ironiske er bare
at Ladykillers (som kanskje er en av de to mest berømte av dem
alle) er regissert av amerikaneren Alexander Mackendrick. Mackendrick
tilbragte mange år i England. Han rakk også bl.a å ha
regi på The Man in the white suit (1951) og ikke å
forglemme den andre av de to meste berømte komediene fra den
tid, nemlig den vanvittige folkelivsskildringen fra Hebridene: Whiskey
Galore (1948) - Et skip med whisky. Men altså Ladykillers
en engelsk klassiker hvor en amerikaner hadde regien og sannelig!
er ikke manus også av en amerikaner(!), selv om han i
likhet med Mackendrick i årevis holdt til på de britiske
øyer. William Rose heter denne forfatteren som sannelig
fortjener en blomst han også en spennende filmforfatter som senere
bl.a. skrev manuset til sekstiårenes store kriminelle slapstick-eventyr
It's a Mad,Mad,Mad, Mad World (1963) med regi: Stanley Kramer.
Velkommen til krimkomedie av fiiin gammel årgang.
Måtte
den skyte smilehull i oss alle sammen.
[RUSK&RASK] [HOVEDSIDEN]
|