Maskenes konge
Bidrag til Cinematekets sommerserie 1999
Hvis dette var helt på ordentlig og jeg virkelig var ombord på
et flytende cinematek som gikk på et isfjell eller hva vet jeg...
og hvis jeg altså bare kunne få med meg en eneste film på
min sikkert livredde svømmetur til nærmeste øde øy
(som det ville være ønskelig at lå noe mer sørlig
enn der drivende isfjell pleier å ha sin lumske gang, når
jeg tenker meg godt om – så det med å støte på
et isfjell, klipper vi raskt bort, vi sier heller at skipet havarerer
av andre årsaker, blir bombet av NATO, for eksempel) – men altså:
hvis jeg faktisk og virkelig havnet på en slik øde øy
(med filmfremviser, riktignok, men likevel) – så burde den filmen
jeg røsket med meg fra skipets arkiver (i vill panikk, men likevel
med klart overlegg), naturligvis være en komedie. Ut fra den enkle
(men veldig lure) tankegang at en god latter antagelig ville forlenget
livet mitt såpass at jeg rakk å bli reddet. Og hva ville jeg
valgt? Jeg ville enten ha valgt en Marx Brothers film eller en
med Helan og Halvan. Jeg har alltid vært svak for brødrene
– særlig for Harpo – filmene deres var blant de første videoene
jeg skaffet meg. Og når det gjelder Helan og Halvan, så har
disse to unike (og av mange undervurderte?) filmkunstnerne siden barndommens
urolige fem-forestillinger vært blant mine absolutte favoritter.
Den poetiske sang- og dansecenen i "Way out West" (1937) har jeg
sett gudene vet hvor mange ganger, og "Ørkenens sønner"
(Sons of the Desert, 1934) – som etter min mening er deres beste
– er samtidig noe av det morsomste som overhodet er laget innen komedier
og farser, og fullt på høyde med det beste fra Chaplin og
Keaton. Beundringen for Helan og Halvan har ført til at jeg i flere
år også har vært medlem av den internasjonale entusiast-bevegelsen
"Sons of the Desert"! Mitt vakre medlemskort kan beskues i all sin prakt
under spalten CLOWN! på min hjemmeside på internet: www.gyldendal.no/gyldendal/toraage.
Nok om det. Så langt reklamen. Hvor var vi? Vi var på svømmetur
mot en øde øy. Legg samtidig merke til at jeg allerede ganske
tidlig i dette bidraget valgte å bruke konjunktiv. Jeg skrev at
den filmen jeg "burde" ha røsket til meg burde ha vært en
komedie. Men sannheten er at den filmen jeg egentlig tar med meg, slett
ikke er noen komdie i det hele tatt! Sånn kan det gå. For
i en slik farens stund, i en slik desperat situasjon, ved et skipsforlis,
hvor havet kanskje vrimler av hai og man ser døden i hvitøyet,
så tenker man mye enklere enn som så: Man tenker hvilken film
– uansett genre – er den aller beste jeg noen gang har sett? Og så
er det naturligvis den filmen man tar med seg i badebuksen. Og da er valget
i mitt tilfelle grenseløst enkelt. Den filmen jeg velger er uten
tvil det kinesiske mesterverket MASKENES KONGE. Jeg vet ingen film
som har rørt meg så sterkt. Og det er en film jeg ikke har
lyst til å prate ihjel, så jeg nekter rett og slett å
skrive mer detaljert om den. Se den istedet! La meg bare si det slik:
Da jeg (var det ikke ifjor eller forfjor?) vandret målløs
og forhekset ut fra Klingenberg kino, gikk jeg rett hjem og skrev e-mail
til alle mine venner (og de som ikke hadde data, ringte jeg til!) og jeg
gjorde det utrykkelig klart at om de ikke øyeblikkelig (eller i
hvert fall siden) fikk med seg denne filmopplevelsen, ville det for all
tid være et mørkt hull i våre samtaler, og kanskje
ville vi med årene slett ikke forstå hverandre i det hele
tatt. Så sterk er den nemlig: MASKENES KONGE.
[RUSK&RASK] [HOVEDSIDEN]
|