Det våres for Hitler
Bidrag til Cinematekets sommerserie 2000
Kjært barn har mange navn, men brysom unge kan ha enda flere. THE
PRODUCERS står det – beskjedent og stillferdig – på min egen
videokasett (kjøpt på en av mange pilgrimsreiser til Virgin
i Oxford Street), men de fleste kjenner den nok bedre under den langt
mer provoserende tittelen SPRINGTIME FOR HITLER. Filmen er skrevet og
regissert av MEL BROOKS. Etter min mening er dette hans beste – delvis
fordi han valgte å la være å opptre i den selv, og –
i et sjeldent anfall av selvdisiplin – istedet overlot glansrollen (en
rolle Brooks må ha siklet bekker etter) til ZERO MOSTEL. Sistnevnte
er for tiden i himmelen, og det passer egentlig godt, for den gang han
var i blant oss her nede, var han uten tvil en komiker av Guds nåde
– en slags åndelig fetter i tradisjonen fra Helan og Halvan og Brødrene
Marx. Heller ikke GENE WILDER er noen hvem som helst i dette faget. Riktignok
har det ofte hendt (synes jeg nok) at han har bommet både på
blinken og låveveggen, men når han har truffet – da er det
ikke mange som stiller i samme klasse. (Digresjon: Wilder har dessuten
klovnens evne til poesi, til å kunne røre oss til tårer.
Bare tenk på hans nær sagt geniale tolkning av Reven i "Den
lille prinsen" – en film som kanskje ikke er all verden, men her
snakker vi om Gene Wilder, og hans Rev er verdt kinobilleten både
to og tre ganger!) Hva handler SPRINGTIME FOR HITLER om? Det sier jeg
ikke. Det ville være som å fortelle poenget først og
vitsen etterpå. Men la oss hviske litt likevel : Villere og galere
teaterprodusent enn Max Bialystock (Zero Mostel) har Broadway aldri sett,
og sammen med sin nevrotiske regnskapsvenn Leo Bloom (Gene Wilder), går
han nye og uprøvde veier i et energisk forsøk på å
stable på beina den aller verste og tåpeligste musical som
noen gang er blitt laget. Hvorfor? Fordi de har oppdaget at det merkelig
nok kan være penger i det!
Tor Åge Bringsværd
[RUSK&RASK] [HOVEDSIDEN]
|