En kort innføring i brummologisk kryptozoologi
(Eller: Dyr som kanskje)
I Skogen finnes det dyr som nekter å la seg temme, og derfor (med rette)
kan kalles ville, ja, i enkelte tilfeller endog villere.
(Se for eksempel side 89 i Ole Brumm) Blant disse nevner vi særlig
fire: vissel (wizzle), vussel (woozle), jagular (jagular)
og heffalomp (heffalump). Felles for disse dyrene er at selv om
alle er overbevist om at de finnes, så er det egentlig ingen som med tungen
rett i munnen kan hevde faktisk å ha sett dem. (Vi velger her suverent
å se bort fra innledningen til kapitel 5 i Ole Brumm, hvor det
etter vår mening bør være hevet over tvil at ingen av de tre samtalende
hverken holder tungen rett i munnen eller for den saks skyld har hånden
på hjertet.) Alle er dessuten enige om at det dreier seg om Farlige dyr.
(Og altså slett ikke noe så uskyldig som for eksempel elefanter og røyskatter
slik flere av våre tidligere norske oversettere har ønsket at vi skal
tro.) Det er derfor ikke å undres over at både Nasse Nøff og Ole Brumm
kan få mareritt av å tenke for mye på dem. (Eksempel på en slik vond drøm
Ole Brumm, side 124: Da kom det ville vussler, slike som finnes
rundt Østpålen, de kom og nappet alle pelshårene av bena hans for å lage
Reir til Ungene sine. ) Og det kreves ikke så rent lite mot (og nysgjerrighet)
for aktivt å prøve å fange for eksempel en heffalomp. At både Brumm og
Nøff likevel med så stor iver går inn for denne oppgaven (kapitel 5 i
Ole Brumm), viser at begge (under fortutsetning av at de forstår hva ordet
betyr) utvilsomt ville ha satt pris på å bli kalt kryptozoologer
noe vi derfor i fortsettelsen velger å omtale dem som.
Kryptozoologi dvs. Vitenskapen om Ukjente Dyr er en relativ ny
gren innen zoologisk forskning. Det er vanlig å regne 1818 som et grunnleggende
år, med særlig referanse til to lengre artikler i Blackwood's Magazine.
Artiklene er signert 'W' og omtaler henholdsvis sjøormen og kraken.
(Begge artikler bygger kuriøst nok i hovedsak på stoff som tidligere er
blitt publisert av Bergensbiskopen Erik Pontopiddan.) Studiet av "apokryfe
dyr" skjøt fart, og blant sentrale kryptozoologer i det forrige århundret
kan vi nevne tyskeren H. M. Malten og de to engelskmennene Hugh
Falconer og (fremfor alt!)Philip Henry Gosse. (hans The
Romance of Natural History ,1860, ble et standardverk for yngre forskere.)
Nok om det. Første gang selve ordet kryptozoologi ble brukt, var
såpass sent som i 1959, av Lucien Blancou i hans Géographie
cynégétique du Monde, hvor han omtaler Bernard Heuvelmans som
en "mester i kryptozoologi". Men allerede ni år senere er termen blitt
så alminnelig at for eksempel den kjente britiske science fiction-forfatteren
Brian Aldiss kan bruke Cryptozooic! (1968) som tittel på
en av sine romaner.
Kryptozoologen mener at det finnes et mylder av arter som aldri er blitt
fanget, undersøkt eller katalogisert. Han/Hun jakter hovedsaklig på a)
Dyr som andre mener er utdødd og b) Dyr vi hører om i myter og
eventyr, men som kanskje kan vise seg å være virkelige likevel. Eksempler
på populære og trassige teorier blant dagens forskere er at det fremdeles
finnes dinosaurer i det vestlige Zaire og at jakten på den tasmanske tiger
(som andre mener forsvant i 1930-årene) på ingen måte bør oppgis. Kryptozoologen
kjennes ved at han/hun er et menneske med stor tålmodighet og mye uflaks.
Eller som det heter i teksten til en Gary Larson-tegning (Tommy og
Tigern nr 1/1995) :"Akkurat da Ivar oppdaget at han sto ansikt til
ansikt med Loch Ness-monsteret, den avskyelige snømann og Vibeke Løkkeberg,
måtte selvsagt kameraet hans slå seg vrangt".
Lesere som ønsker mer informasjon om dette spennende feltet henvises til
International Society of Cryptozoology, som forøvrig gir
ut en liten avis hvert kvartal. Abbonementet koster 30 dollars, og kan
bestilles fra ISC, P.O.Box 43070, Tucson, AZ 85733 USA
Også i skjønnlitteraturen har kryptozoologien satt tydelige spor etter
seg. Det skulle være nok å minne om Conan Doyles The Lost World (1912)
og Edgar Rice Burroughs' romaner omPellucidar (1923-63). Og
i nyere tid: Det fantastiske bestiarium Jorge Luis Borges og Margarita
Guerrero viser oss i antologien El libro de los Seres Imaginarios
(1967). Her i Norden er det særlig den svenske forfatteren og skuespilleren
Beppe Wolgers ( i Norge mest kjent som pappa'n til Pippi Langstrømpe i
den svenske tv-serien) vi forbinder med retningen. I sin tekstsamling
Djur som inte (1956) peker han på en lang rekke dyr som ingen har
sett hverken før eller siden. Han lærer oss om sassten, det lille dyret
som drikker ens tårer når man ler. (Sassten sier Wolgers er rund,
og tar gradvis sin død av alt saltet.) Han taler varmt om silfen, som
kommer med det aller første snøfallet tidlig på vinteren (hver tusende
snøfille er egentlig en silf!), og som lever til denne snøen smelter.
Han viser oss det lille magre, navnløse dyret som flyr mellom leppene
like før to mennesker kysser hverandre. Og hvis et menneske sparker til
en sten i en park, skriver Wolgers, og hvis det er blitt gråvær etter
en regnskur og denne stenen først dunker mot en lyktstolpe, siden mot
en tre og en klokke skal nettopp slå, da vil det komme til syne et lys
i gatelykten, akkurat som om den blir tent. Men det er bare lyllen, sier
Wolgers. Det er lyllen som gleder seg så voldsomt at den lyser.
Helt til slutt: Finnes det noen skjult forbindelse mellom for eksempel
Beppe Wolgers og Hundremeterskogen?
Vi vet ikke.
Men på den annen side (og fordi tilfeldighetene ofte er våre venner),
hvordan skal vi ellers kunne tolke et sitat som det som snart følger?
Vi bringer det på originalspråket, men vil først forsiktig gjøre oppmerksom
på at lek med pinner (Brumm-pinner) er en meget populær fritidsbeskjeftigelse
i Skogen og at virkelighetens skog heter Ashdown Forest og ligger i Sussex.
Og her kommer sitatet: Klockan är fem. I Sussex kastar en människa,
utan att veta om det, ett djur som sitter på en pinne, in i en skog. Det
hade annars tagit tre år för djuret att komma in dit. Nu är det glatt
överraskat. Sitter i den ålderdomliga skogen och fnittrar av glädje.
Med andre ord: Hva slags hemmelig, esoterisk kunnskap skjuler
det seg i en slik tekst?
Som sagt: Vi vet ikke.
[ARTIKLER OG FOREDRAG] [BRUMM]
|